• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google breidt tekstadvertenties wederom uit met twee extra velden

NIEUWSUPDATE
post image

10-08-2018

Deze zomer komt Google met de Responsive Search Ads en krijgen ook de bestaande tekstadvertenties meer advertentieruimte met extra optionele velden. Je kunt nu al starten met de voorbereidingen van je nieuwe advertenties.

 

Vorige maand presenteerde Google tijdens Google Marketing Live de laatste innovaties waaronder de Responsive Search Ads. Deze nieuwe advertentieformaten gaan naar alle waarschijnlijkheid eind deze zomer Nederland live en worden op basis van machine learning geoptimaliseerd. Google verwacht met Responsive Search Ads de beste advertentie te kunnen leveren voor elke zoekopdracht. Daarnaast is er is meer ruimte is om jouw boodschap over te brengen door de toevoeging van twee extra velden: Headline 3 en Description 2.

 

Bron: Google

 

Ook extra Headline 3 en Description 2 voor bestaande tekstadvertenties

In navolging op de extra advertentieruimte binnen deze advertentievarianten krijgen ook de bestaande tekstadvertenties deze extra optionele velden. Dit maakte Google gisteren bekend in haar laatste blog. Hierdoor is het mogelijk om een derde headline en tweede omschrijvingsregel toe te voegen aan je tekstadvertenties én kunnen de descriptions maximaal 90 tekens bevatten. Wanneer bijvoorbeeld de eerste twee koppen gebruikt worden voor de merknaam en officiële site, kan bijvoorbeeld in de derde headline de verzendgegevens of speciale aanbiedingen vermelden. Een kans voor adverteerders dus aangezien er meer ruimte beschikbaar is om de boodschap over te brengen aan de gebruiker.

 

Dit is na juli 2016 de grootste update binnen de tekstadvertenties van Google toen er werd overgestapt naar de expended text ads (ETA's). Aangezien het adverteren op de zoekmachine steeds meer leunt op de Google algoritmes raden ze daarom sinds dit jaar aan om in plaats van minimaal 3 ongeveer 4 tot 5 advertenties in een advertentiegroep te zetten. Hierdoor zal het systeem meer ruimte krijgen om de verschillende advertentievarianten tegenover elkaar te optimaliseren.  

 

Toevoegen van headline 3 en description line 2 voor betere prestaties

De nieuwe advertentievorm is groter en presteert naar verwachting beter dan de huidige Expanded Text Ads. Door het grotere advertentieformaat zullen de betaalde advertenties meer ruimte innemen binnen de zoekmachine resultaten en zal het organische verkeer verder naar beneden gedrukt worden. Google garandeert hiermee niet dat alle mogelijke opties vertoond worden, waarbij de verwachting is dat de advertentiepositie hierbij een belangrijke rol speelt in de mate waarop je advertentie volledig vertoond wordt. Volgens Google is er met het nieuwe formaat (dat al gebruikt wordt bij de nieuwe Responsive Search Ads) een 5 - 15% hogere CTR behalen in vergelijking met standaard zoekadvertenties.

 

Start met het aanpassen van je advertenties

Je kunt nu al starten met de voorbereidingen van je nieuwe advertenties. Met de Google Ads Grader kan je snel de best presterende advertenties vinden en deze elementen gebruiken als basis voor alternatieve headlines en descriptions voor alle Responsive Search Ads. Combineer alle verschillende boodschappen, value propositions, aanbiedingen en call to action die nu goed presteren in jouw account, zodat je direct van start kan gaan bij de livegang eind augustus.

 

Om te zorgen dat je Responsive Search Ads goed presteren is het verstandig om zo veel mogelijke variatie aan te brengen in elke headline en description en herhaling en saaie varianten van de dezelfde headline te vermijden.Google toont de Responsive Search Ad niet als de koppen of beschrijvingen te veel op elkaar lijken

 

Tips voor de beste prestaties: