• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google AdWords stopt met Exact match

NIEUWSUPDATE

17-08-2014

Vanaf eind september stopt Google met de optie om je met AdWords alleen op exacte zoektermen te richten. De nieuwe standaardinstelling voor alle exacte en phrase zoekwoorden wordt 'close variants'. 

googleadwords.620x250.75.Lanczos3.no.cc.

Sterkgelijkende varianten van zoekwoorden zoals meervoudsvormen, typo's en spellingvarianten worden hiermee automatisch gematcht aan de zoekterm. Deze optie was sinds 2012 al wel als optie beschikbaar, maar vanaf eind september verplicht.

 

Binnen Google AdWords kun je op een aantal manieren bepalen bij welke zoekopdracht een advertentie wordt vertoond. In de regel geldt: hoe beter je als adverteerder aangeeft voor welk woord een advertentie moet worden vertoond, des te relevanter (en goedkoper) je kunt adverteren.

 

Kritiek van marketeers

Exact en Phrase match zijn manieren om exact te definiƫren op welke zoekterm een advertentie werd vertoond. Dit heeft voordelen voor de adverteerder omdat je grote controle kunt uitoefenen op zoektermen, advertentieteksten en daarmee relevantie voor de gebruikers van Google. Niet iedereen is dan ook even blij met het uitfaseren van de optie om close variants uit te sluiten. Naast de vrees dat het kostenverhogend gaat werken wordt het door velen gezien als een onnodige beperking van de vrijheid die je hebt als marketeer om je campagne vorm te geven en te optimaliseren.

 

Wil je weten wat deze wijziging voor effect heeft op jouw AdWords campagnes? Lees dan verder op Emerce. Je kunt ook contact met ons opnemen, dan kunnen we je voorzien van een persoonlijk advies.