• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Gebruikersprofielen bij Google zijn crux rondom Google+

NIEUWSUPDATE

29-06-2011

Bij de nieuwe sociale Google-dienst Google+, waar gebruikers foto's, video's, links en updates met elkaar kunnen delen, zullen gebruikersprofielen bij de zoekmachinegigant steeds belangrijker worden. Emerce vroeg drie experts naar hun inzichten op dit vlak, waaronder Oogst.

emerce-blog.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.

Philip Spaas, managing partner bij Oogst, ziet vooral een commercieel aspect voor Google. "Bijvoorbeeld hoe deze profielen in combinatie met surf- en zoekhistorie gebruikt kunnen worden om nog beter te targetten. Een mediaplanner kan straks in een AdWords-achtige omgeving gebruikmaken van deze profielen om consistente boodschappen via display, tekst en video ads te communiceren en daarbij onderscheid maken tussen PC, tablet en mobiel gebruik."

 

Hij vervolgt: "Naast deze vergaande segmentatie in combinatie met het apparaat, zal ook beter kunnen worden afgestemd op de fase in de 'customer journey' dan voorheen bij bijvoorbeeld Gmail. En er kan rekening gehouden worden met conversie van uitingen binnen de 'peer group'."

 

Volgens Spaas zal privacy hierbij een grotere rol gaan spelen, gezien de recente cookiediscussie en wetgeving. "Positief voor de gebruiker is dat privacy voor alle verschillende 'circles' individueel is in te stellen, zodat bjivoorbeeld een recruiter niet direct met foto's van drankgelagen wordt geconfronteerd. Door de toegenomen complexiteit in combinatie met volledige transparantie richting adverteerder zijn traditionele mediabureaus niet in staat om deze mogelijkheden voor de adverteerder optimaal in te zetten. Hiervoor is het type online marketeer vereist zoals campagnemanagers van complexe Google AdWords-campagnes."

 

Lees verder op Emerce