• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Friends of Search: de 4 belangrijkste SEO trends van 2019

BLOG
post image

20-02-2019

Woensdag 6 februari 2019 vond alweer de zesde editie van Friends of Search plaats. Onze collega Lindsay bracht een bezoek aan het event. Ze schreef een blog over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO dit jaar.

 

 

 

Auteur: Lindsay Taal - Online marketing consultant

 

 

 

Friends of Search 2019: het event waar onderwerpen als AI, Voice Search en Automation veelvuldig aan bod kwamen. Een inspirerende dag waarbij ook Google en Microsoft niet mochten ontbreken rondom het optimaliseren van search in een conversationele wereld. Ook dit jaar zijn er rondom SEO weer een aantal topics de revue gepasseerd. In deze blog lees je de 4 belangrijkste SEO trends van 2019.

 

1. AI en machine learning

James Whittaker van Microsoft opent het event met de boodschap dat de zoekmachine nooit meer hetzelfde zal zijn met de komst van AI. Algoritmen weten allang waar je naar op zoek bent voordat je de vraag hebt gesteld. Algoritmen en machines worden dus steeds slimmer via diverse platformen als Google, Facebook en in de toekomst ook apparaten. Zo kunnen er een groot aantal signalen opgevangen worden waaruit een bepaalde intentie blijkt. Dit biedt kansen om een zo goed mogelijk antwoord te geven die aansluit bij de juiste intentie. Een belangrijke ontwikkeling voor search marketeers, buiten de zoekmachines om.  

 

2. Voice Search

Een andere ontwikkeling die al enige tijd gaande is, komt ook nu weer ter sprake: Voice Search. Aleyda Solis, international SEO consultant en founder van Orainti, wijdt haar verhaal aan de ontwikkelingen rondom voice en de rol binnen conversational search. Voice Search is overal en wordt voornamelijk gebruikt voor simpele en actiegerichte zoekopdrachten onderweg. Ondanks dat deze ontwikkeling als een bedreiging voor SEO wordt gezien, benadrukt Solis dat visuals tijdens search een belangrijk aspect blijven binnen de customer journey. Ook Google ziet niet een volledige verschuiving naar voice aangezien de helft van de assistant interacties via voice en touch verloopt. Dit is de reden waarom we nu ook smart displays terugzien op de markt.

 

Zoals ook al langer bekend is vormen featured snippets antwoorden voor Voice Search. 40.7% van de alle Voice Search antwoorden zijn afkomstig van featured snippets. Het verkrijgen van de welbekende ‘positie zero’ blijft dus belangrijk. Het identificeren van deze zoekopdrachten en het koppelen van de bijbehorende intentie blijft op dit moment nog één van de lastigste aspecten. Door zoveel mogelijk data aan elkaar te koppelen en te proberen het beste antwoord te formuleren op de vraag komen we steeds een stukje dichterbij. Echter zijn deze inzichten verschillend per branche en blijft het testen met diverse header structuren en content benaderingen belangrijk.

 

Naast dat het identificeren van de juiste zoekopdrachten en bijbehorende intentie belangrijk blijft, wordt ook speakable structured data benoemd. Hiermee kan de assistent een korte samenvatting van een alinea voorlezen. Op dit moment is de beta versie alleen nog beschikbaar in de US, maar het is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden.

 

Ook Lee Boonstra (sales engineer bij Google) gaat dieper in op conversational search. Hoe kun je conversaties optimaliseren voor de Google Assistant? Haar lezing geeft meer inzicht in de manieren waarop je gebruikers in aanraking kunnen komen met je product door middel van bijvoorbeeld chatbots en voice apps. Via Dialogflow kun je hier een infrastructuur voor aanmaken en diverse actions aan koppelen. De voice-commando’s kun je vervolgens opvangen en via BigQuery en NLP verwerken. Hiermee krijg je meer inzicht in het sentiment.

 

3. JavaScript is evil

Naast Voice Search vormt JavaScript al een aantal jaar een groot discussiepunt. Is dit toegankelijk voor Google om vervolgens te indexeren? Barry Adams noemt JavaScript in zijn sessie ‘evil’. Volgens Adams is de volgorde van hoe de DOM tot stand komt en de volgorde van rendering cruciaal voor indexatie. Een voorbeeld hiervan is een iFrame dat middels JavaScript binnen de header sectie van een pagina wordt ingeladen en vervolgens hierna komen de hreflang tags. Binnen Search Console zijn er geen hreflang tags zichtbaar doordat het iFrame eerder wordt ingeladen. Dit geeft het signaal dat dit het einde van de header sectie is en al het andere aan HTML erna niet wordt gelezen. Een mooi voorbeeld waaruit blijkt hoe belangrijk de volgorde van rendering is.

 

Martin Splitt daarentegen legt de focus op hoe JavaScript frameworks het beste ingericht kunnen worden met betrekking tot crawlen en indexatie. Met de ontwikkelingen rondom PWA’s en Single Page Apps is JavaScript steeds belangrijker geworden. Zijn belangrijkste key takeway is het juist implementeren van HTML links en metadata. Belangrijke elementen om op te letten gezien de page title een belangrijk element is binnen de on-page ranking factoren en de meta description een grote invloed heeft op de CTR.

 

4. SEO en A/B testen

Een ander topic dat al langere tijd speelt binnen SEO zijn A/B testen. Volgens Will Critchlow zijn A/B testen de enige manier om te zien of je SEO optimalisaties het gewenste resultaat opleveren. Daarnaast geeft hij aan dat er te veel factoren zijn om rekening mee te houden en het bij de ene partij een positief effect heeft en bij de ander een negatief effect. Maar hoe werkt dit A/B testen voor SEO dan precies? Critchlow legt uit dat het idee is om een deel van je website met vergelijkbare layout en templates op te splitsen in A pagina’s en B pagina’s. Vervolgens breng je de veranderingen aan die je wilt testen bij bijvoorbeeld de A pagina’s en laat je de B pagina’s ongewijzigd. Vervolgens kijk je naar het verschil in resultaten, zoals kliks. DistilledODN is de tool die je hierbij kan helpen om deze tests te realiseren.

 

In een notendop

AI, Voice Search en JavaScript blijven ook dit jaar belangrijke thema’s binnen SEO. Het achterhalen van de daadwerkelijke zoekintentie staat centraal binnen conversational search en de doorontwikkeling van devices als de Google Assistant en Cortana. Ook technische SEO mag dit jaar niet onopgemerkt voorbij gaan waarbij speakable structured data een mooie ontwikkeling is om in de gaten te houden.