• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Friends of Search 2019: de ontwikkeling van Artificial Intelligence en Machine Learning binnen Search

BLOG
post image

12-02-2019

Als er een les is die we kunnen trekken uit een bezoek aan Friends of Search ‘19 is het dat Search in de afgelopen jaren veel is veranderd, maar de komende jaren nog sneller groeit in de huidige technologische (r)evolutie. In deze blog meer over de hype rondom Artificial Intelligence, de toegevoegde waarde van Machine Learning en de toepassing hiervan binnen Voice Search.

 

 

 

 

Auteur: Martijn Nagelhout - Online marketing consultant

 

 

 

Zoals James Whittaker in zijn keynote aangaf duurt het niet lang voordat ‘Search’ wordt verandert in ‘Found’. De afgelopen jaren zijn er al vele disruptors geweest binnen het web. Zo hebben we de ‘applification’ van het web gehad, waardoor we ‘bundels’ van (relevante) informatie op onze telefoon bewaren. Of bijvoorbeeld de ontwikkeling van Augmented Reality, waardoor de grens tussen het ‘echte leven’ en digital steeds kleiner wordt. Of the Internet of Things, waardoor onze apparaten met elkaar kunnen praten. De grootste ontwikkeling moet volgens James echter nog komen: Artificial Intelligence. Deze techniek staat nog in haar kinderschoenen en laat nu al haar toegevoegde waarde zien. Nu wordt het nog veel toegepast in ‘simpele’ situaties, maar in de nabije toekomst zullen we dit in veel situaties kunnen toepassen.

 

Duidelijke focus: Machine Learning en Artificial Intelligence

Artifical Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) zijn duidelijke buzzwords op dit druk bezochte event. Hoewel iedereen erkent dat dit een uiterst interessante ontwikkeling is, zijn de meningen over wat dit voor Search (Marketeers) betekent verdeeld: waar de eerdergenoemde James Whittaker vertelt dat er geen Search Marketeers meer zijn over 10 jaar, vertellen Christopher Gutknecht en Frederick Vallaeys (Optmyzr) een ander verhaal. Zij vertellen dat ML en AI nog een lange tijd te ‘dom’ zijn om ons volledig te kunnen vervangen. Wél geven zij aan dat ML en AI ideale hulpmiddelen zijn in het maken van beslissingen en het vervangen van simpele processen. Volgens Frederick Vallaeys is het “... the collaboration between man and machine” die in de toekomst de meeste waarde kan creëren.

 

Voice search is een hot topic

Dit is ook goed te zien in het gebruik van Google Home. Lee Boonstra (Google) laat zien hoe zij onder andere Rabobank ondersteunen in het opzetten van “Actions” binnen de Google Assistant. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om door een gesproken opdracht geld over te maken, je saldo te controleren, etc. Hoewel de veiligheid hiervan een heel ander issue is, geeft dit wel een kijkje in een eerste verandering binnen het Search landschap.

 

Voice Search is namelijk ook een hot topic. De implicaties voor adverteerders zijn nog niet geheel duidelijk, gezien men nog niet actief kan adverteren bij de bekende voice assistants, maar de implicaties voor organische search kunnen we al wel deels inzien. Zoektermen veranderen van efficiënt en bondig (“zwarte sneakers”) naar logische zinnen en / of vraagstellingen (“waar kan ik zwarte sneakers kopen?”). De focus van Search zou dus moeten verschuiven van efficiënte taal naar ‘natuurlijke’ taal.

 

Christi Olson (Microsoft) gaf ook aan dat Microsoft hard werkt aan Voice Assistant Cortana. Hoewel deze assistant in Nederland nog niet zo bekend is als Alexa en Google Home, is ook deze redelijk accuraat in haar werking. Christi gaf zelf ook aan dat het bij Microsoft momenteel niet op de planning staat om adverteren via Cortana mogelijk is.

 

Frederick Vallaeys (Optmyzr) liet zien dat er ook een andere interessante toepassing mogelijk is voor voice assistants. Door een koppeling tussen de Optmyzr Tool en Alexa te maken wordt een voice assistant een ideale assistent voor in de vergaderzaal. Een korte vraag als “Hoeveel clicks hebben we via account X gegenereerd op 5 februari?” wordt in enkele seconden beantwoord. Ook doorvragen zoals “groeit het aantal clicks? ” of “hoe komt het dat we meer clicks hebben gegenereerd?” wordt snel beantwoord. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd in haastig zoekwerk en maakt de discussie over cijfers een stuk makkelijker door altijd paraat te staan met de juiste cijfers.

 

Deze groei richting Voice Search kan een grote uitdaging zijn voor bedrijven als Google. Zoals James Whittaker zelf al aangaf, verdient Google het meeste geld binnen de browser. Wanneer deze wordt weggenomen binnen (bijvoorbeeld) een voice interface is het complete verdienmodel weg. Hoewel er uiteindelijk vast een verdienmodel zal worden gevonden, zal dit wel dermate anders zijn ten opzichte van de vele advertenties die we nu op een landingspagina zien. Wellicht dat bijvoorbeeld de nieuwe Smart Displays hier een rol in kunnen spelen door relevante advertenties bij een Voice Search te laten zien.

 

Welke les kunnen we hieruit leren?

De toekomst brengt ons veel nieuws en niets is zeker. Wat we wel kunnen voorspellen is dat Machine Learning al een grote rol speelt en de combinatie tussen mens en machine de komende jaren belangrijk wordt om voorop te blijven lopen en efficiënt te werken. Voice assistants, zoals Alexa, Cortana en Google Home zullen een belangrijke rol gaan spelen in ons dagelijks leven, echter, een handig verdienmodel is hier nog niet voor te vinden.