• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Facebook update: advertentieweergave in nieuwsoverzicht

BLOG
post image

29-07-2019

Vanaf 19 augustus 2019 zal Facebook een wijziging gaan doorvoeren in de nieuwsfeed. Hierbij zullen de ratio’s van bepaalde formaten afbeeldingen en video’s op mobiel gaan veranderen. Daarnaast zal de hoeveelheid tekst die direct getoond wordt in het Facebook en Instagram nieuwsoverzicht flink verminderd worden. Deze veranderingen zullen een grote impact hebben op de vormgeving en performance van je Facebook advertenties.

 

 

  Auteur: Samantha Bakker, Online Marketing Consultant

 

 

1. Verkleinde afbeeldingen en video’s

Facebook gaat de lengte van afbeeldingen en video’s in het nieuwsoverzicht verkorten van een 2:3 naar een 4:5 ratio. Wanneer de creatie langer is dan 4:5 zal deze dus verkort worden in het nieuwsoverzicht. Uiteraard zal wél het volledige formaat getoond worden wanneer de gebruiker hier zelf voor kiest door op de advertentie te klikken.


Wanneer je toch nog de 2:3 formaten in wilt zetten is het directe gevolg dat alle belangrijke informatie binnen het 4:5 formaat getoond moet worden. Een betere oplossing is het testen van andere advertentie formaten, die wel volledig in het nieuwsoverzicht getoond zullen worden. 

2. Tekst moet kort maar krachtig

Afbeeldingen bepaalden al langer het grootste gedeelte van je succes. Dit zal in de toekomst echter alleen maar belangrijker worden. Zoals in de bovenstaande afbeelding te zien is, zal binnenkort ook de primaire tekst ingekort worden. Met als gevolg dat er niet maximaal 7 tekstregels vertoond worden, maar slechts 3. Met opnieuw de optie voor de gebruiker om op meer weergeven te klikken. 

De reden voor de wijziging

Volgens Facebook is het doel van deze veranderingen om het design van de formaten te versimpelen en de consistentie te verbeteren van de mobiele ervaring. Tevens zou de effectiviteit verhoogd worden van de advertenties en zal het makkelijker worden om hetzelfde advertentiemateriaal in te zetten op zowel Facebook als Instagram.

Gevolg

Als gevolg van beide bovenstaande wijzigingen zal de focus nóg meer komen te liggen op de afbeelding en video van de advertentie. Het advies is dan ook om de campagneboodschap nog meer in de creatie te verwerken, in tegenstelling tot het gebruiken van tekst hiervoor. Echter is het daarbij wel belangrijk om rekening te houden met de 20% regel, wat inhoudt dat slechts 20% van de creatie uit tekst bestaat. Anders zal dit een negatief effect hebben op de uitlevering van de advertentie.

Drie tips waar je meteen mee aan de slag kunt 

 

De veranderingen zullen 19 augustus 2019 geïmplementeerd worden. Dus je hebt nog enkele weken om te zorgen dat jouw advertenties klaar zijn voor deze nieuwe weergave.