• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Efficiënter AdWords campagnes beheren met AdWords scripts

NIEUWSUPDATE

21-04-2013

Al enige tijd is het mogelijk om gebruik te maken van scripts in AdWords, wat het campagnemanagement zou vereenvoudigen.

scripts.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.png

In Nederland is nog weinig informatie over deze scripts gedeeld, terwijl de mogelijkheden zeer interessant zijn en ze het beheer (en vooral het monitoren) van AdWords campagnes vereenvoudigen. Hiermee wordt een efficiency-slag gemaakt binnen campagnes, waardoor de focus meer ligt op het optimaliseren en beheren ervan.

Wat zijn AdWords scripts?

Met AdWords-scripts kunnen veel verschillende handelingen in een AdWords-account worden geautomatiseerd, waardoor je veel tijd bespaard. Bovendien vereenvoudigt dit het beheer van verschillende campagnes. Via een Javascript-code stel je de functionaliteit van het script samen en zo is het bijv. mogelijk rechtstreeks biedingen te wijzigen, advertentiegroepen te onderbreken en zoekwoorden toe te voegen, zonder dit handmatig aan te passen in de AdWords-campagnes.

Waarom AdWords-scripts gebruiken?

Het gebruik van scripts maakt het voor veel campagnemanagers toegankelijker om geautomatiseerd rapportages/analyses aan te maken, acties en optimalisaties door te voeren. Dit is gebruiksvriendelijker en goedkoper dan het gebruik van een API en krachtiger dan de AdWords Editor.

Hoe gebruik je AdWords-scripts?

AdWords-scripts is een functie die is ondergebracht onder het tabblad 'bulkbewerkingen' (of 'bulk uploads'), na het onderdeel 'online campagnes'. Zie hiervoor ook onderstaande screenshot.

bulkbewerkingen.jpeg

 

Ga vervolgens naar scripts. Klik op '+script maken' (of '+create script') om een script in te stellen. In dit artikel worden enkele handige scripts gedeeld; deze scripts kun je eenvoudig  rechtstreeks plakken in deze interface.

 

script-instellen.jpeg

 

Waarom AdWords-scripts gebruiken?

Het gebruik van scripts maakt het voor veel campagnemanagers mogelijk om geautomatiseerd rapportages/analyses aan te maken, acties en optimalisaties door te voeren.

 

Handige AdWords scripts

Er zijn verschillende Engelstalige blogs die handige scripts delen ( hier en hier). Bovendien heeft Google zelf enkele kant-en-klare scripts beschikbaar gesteld. Hieronder tref je ook enkele andere nuttige scripts, die je direct kunt toepassen in je eigen campagnes.

Kwaliteitsscore geautomatiseerd monitoren

Dit script van Martin Roettgerding helpt campagnemanagers met het bijhouden van wijzingen in de kwaliteitsscore van zoekwoorden. Normaliter dienden wijzigingen in de QS handmatig bijgehouden te worden (of via een API uit AdWords gehaald te worden), dit script registreert fluctuaties en brengt je hiervan per email op de hoogte.

kwaliteits-score.jpeg

Een ander handig script om ontwikkelingen in de QS te monitoren, is via het script van Frederick Vallaeys. Met enkele aanpassingen in het script kun je de output van het script in een spreadsheet zetten, of geautomatiseerd een email laten sturen.

Overall account QS

Russel Savage (initiatiefnemer freeAdWordsscripts.com) heeft een script ontwikkeld om de account QS bij te houden. Kanttekening bij dit script is dat de account QS wordt gewogen o.b.v. vertoningen en actieve zoekwoorden. Google kent echter meerdere factoren die de QS bepalen, de huidige opzet van het script van de overall QS is daarmee eenzijdig. Het biedt echter wel inzicht in noodzakelijke fluctuaties en zou daarom vooral als monitoringtool ingezet dienen te worden.

Geen vertoningen alarm

Indien je veel accounts en campagnes optimaliseert, kan het soms lastig zijn om alle ontwikkelingen in campagnes te monitoren en te controleren. Dit script van Olivier Gratton-Gagne brengt je op de hoogte zodra een campagne geen vertoningen heeft gegenereerd. Toegegeven; dat je pas een dag later op de hoogte wordt gebracht is verre van ideaal, maar kan wel de eerste signalen waarnemen.

Kwaliteit monitoring op zoekwoorden

Er zijn verscheidene methodes om de kwaliteit van de zoekwoorden te analyseren. Eén van deze methodes is via een AdWords-script, dat de prestaties van de zoekwoorden aan de QS en gem. positie koppelt. Dit script kan worden gebruikt om mogelijke lekkage in je campagnes waar te nemen. Omdat cijfers over bezoekers, kosten en conversies worden meegenomen in de uiteindelijke spreadsheet, is met mogelijk te achterhalen waar mogelijk onnodig veel kosten worden gegenereerd; een QS < 7 leidt immers tot een gemiddeld hogere CPC, wat betekent dat er meer betaald wordt voor een klik. Als bijv. blijkt dat 30% van de kosten door zoekwoorden met een QS < 5 worden gegenereerd, dan heb je hiermee een nieuw actiepunt geformuleerd; deze zoekwoorden dienen geoptimaliseerd te worden, om de QS te verbeteren. Daarnaast is het mogelijk te achterhalen dat er conversies worden gegenereerd uit zoekwoorden op gemiddeld lage posities, dan kan dit aanleiding geven om zoekwoorden op te bieden.

Dynamisch aanpassen advertentieteksten

Met enkele aanpassingen in dit script is het mogelijk om advertenties af te laten tellen. Voorafgaand en/of tijdens een SALE kan dit leiden tot een hogere CTR. Daarnaast kan dit script worden ingezet tijdens promoties, incidentele events (Valentijnsdag, Kerst en Sinterklaas) en zelfs levertijden.

 

Vervolg AdWords-scripts

Het gebruiken van AdWords-scripts kan dus enkele (standaard-)werkzaamheden uit handen nemen. De mogelijkheden zijn eindeloos, mits je bekend bent met Javascript. De efficiency-slag die je maakt, geeft je de tijd en kans om je focus te leggen op het optimaliseren en beheren van de campagnes.

In Engeland en Duitsland worden nuttige scripts gedeeld, om de kennis te delen. Ook via het forum over AdWords-scripts wordt intensief kennis uitgewisseld. Iets dat in Nederland misschien nog te weinig gebeurt, zoals een interessante comment ook opviel. Ik hoop met dit artikel hierin de eerste bijdrage geleverd te hebben. Wie volgt?

NB: Mocht je interesse hebben om je meer in de programmeertaal te verdiepen, W3schools.com, codecademy.com en het Mozilla developer network zijn ideale leerscholen.