• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

eFashion 2013: optimaliseer de gebruikservaring!

BLOG

03-07-2013

Collecties in de fashion branche wisselen vaker dan het weerbeeld in Nederland. De trends en ontwikkelingen volgen elkaar al even snel op. Maar hoe staat het met de online marketing ontwikkelingen? Waar loopt de branche tegenaan en wat zijn de oplossingen? 

offline-vs-online-shopping---blurring-li

Hier werd antwoord op gezocht op eFashion 2013. De trends? Mobile en omni-channel (het samenvoegen van online en offline kanalen) zijn de aandachtspunten voor de toekomst!

Fashion wordt volwassen, maar echte innovatie blijft vaak uit!

Wanneer men kijkt naar de trend van de omzet dan is het tijd om te innoveren. Vorig jaar werd er nog 9% meer omzet gerealiseerd. Voor dit jaar wordt een vervlakking van de omzetontwikkeling verwacht. Dat is ook niet zo gek met een internetmarkt die behoorlijk volwassen aan het worden is en een hoge internetpenetratiegraad.

Het is alleen nog maar de vraag of de fashion branche klaar is voor digitale veranderingen. Op eFashion wordt veel gesproken over het  integreren van de fysieke winkels met digitale activiteit en de inzet van mobiel, maar tot veel concrete cases komt het vooralsnog niet.

Zorg voor een optimale beleving in het koopproces van de klant

Klanten oriënteren zich al lang niet meer via één kanaal. Zo kan het zijn dat een consument inspiratie op doet via een magazine, vervolgens op internet gaat zoeken naar het product, en uiteindelijk in een winkel belandt waar het product niet op voorraad blijkt te zijn. De behoefte is nog niet bevredigd en dus wordt er verder gezocht op internet. Naar de website van het merk en webshops die het merk vertegenwoordigen.

Vaak zijn de stappen in dit koopproces nog niet op elkaar afgestemd. Dat is ook niet zo heel gek, want hoe zou dat precies moeten? Het gaat er hier om dat het gedrag van de consument geanalyseerd wordt en dat vervolgens de content die hij tijdens zijn zoektocht tegenkomt wordt afgestemd op zijn behoefte. Te vaak gaat dit nog niet helemaal goed. Hoe vaak komt het wel niet voor dat wanneer een man gaat zoeken naar schoenen er toch damescollecties worden getoond.

Lees verder op   Emerce Topics