• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Doe de dingen die je goed kunt en leuk vindt

BLOG

08-06-2011

HET BESTE ADVIES - Nico Maessen en compagnon Philip Spaas startten een onlinemarketingbedrijf maar werden hier niet gelukkig van. Zij beseften dat ze keuzes moesten gaan maken om te groeien en werden geïnspireerd door het boek From Good to Great van Jim Collins.

telraam-staand.620x250.75.Lanczos3.no.cc

'Bij de start van ons onlinemarketingbedrijf hadden mijn compagnon Philip Spaas en ik een klantenbestand van duizend bedrijven, maar geen businessplan. Dat kwam zo. We werkten bij een joint venture van de Gouden Gids en Ilse Media, die een eigen online-advertentienetwerk wilden opzetten, vergelijkbaar met Google Adwords. Dat kwam niet van de grond en de samenwerking werd stopgezet. Er moesten tien mensen uit, onder wie Philip en ik. Als afkoopsom kregen we hun klantenbestand mee. Onlinemarketing was een enorme vlucht aan het nemen, we zagen kansen.'

 

'We begonnen met het opstarten van advertentiecampagnes voor onze klanten en met het verbeteren van hun vindbaarheid op internet. Al gauw hadden we door dat we niet gelukkig werden van kleine mkb-klanten. Je moet ze veel uitleggen en het is intellectueel niet erg uitdagend. We liepen door de lijst en schrapten 900 namen. Ondertussen ontwikkelden we andere activiteiten. Zo bouwden we voor data-exploitant iLocal een systeem voor het automatisch inkopen van websitebezoekers. Het leverde wel omzet op, maar we leerden er niets van. Sterker nog, omdat je zo'n systeem moet onderhouden en ontwikkelen, bracht het ons verder weg van onze kernactiviteiten: bedrijven helpen met hun onlinemarketing.'

 

'Na een jaar of drie hadden we het gevoel dat de speeltijd voorbij was. We hebben altijd groeiambities gehad en het werd tijd om onze groei serieus aan te pakken. Ik werd geïnspireerd door het boek From Good to Great van Jim Collins. Hij zegt daarin drie dingen. Zorg dat je iets doet wat je leuk vindt. Zorg dat je daarin de beste van de wereld kunt worden. En zorg dat je er een boterham mee verdient. Het ligt misschien allemaal voor de hand, maar we beseften door het boek wel dat we keuzes moesten maken om te kunnen groeien.'

 

'Allereerst ben ik gestopt met de dagelijkse bedrijfsvoering. In het verleden was ik veel bezig met offertes, facturering en debiteurenbeheer. Hoe meer je van dat soort taken kunt afstoten, hoe beter het is voor je groei. Om het cruijffiaans te zeggen: als je met je neus op de bal staat, kun je het speelveld niet overzien. Ik houd me nu veel meer bezig met klantrelaties en productontwikkeling. Dat kan alleen als je goede mensen aantrekt die heel zelfstandig een groot account kunnen beheren. Daar hebben we dan ook in geïnvesteerd.'

 

'We richten ons op onlinevindbaarheid en onlinemarketing, van advies tot implementatie. Ook hebben we duidelijk gedefinieerd dat we alleen willen werken voor klanten met online-ambities. We zeggen nee tegen klanten die op een traditionele manier marketing bedrijven, die niet vertrekken vanuit omzetdoelstellingen maar vanuit een marketingbudget.'

 

'Inmiddels werken we voor bedrijven als Bol.com, Ohra en D-reizen. We doen hetzelfde als in onze begintijd, maar dan op een veel hoger niveau. We adviseren over het ontwerp van complexe websites voor zoekmachineoptimalisatie en we starten online-advertentiecampagnes op. Voor zeer concurrerende markten als autoverzekeringen luistert het heel nauw om tegen een acceptabele prijs nieuwe klanten binnen te halen.'

 

'Vorig jaar stelden we een vijfjarenplan op. In 2015 willen we € 8 mln à € 10 mln omzet halen met zo'n dertig medewerkers. We liggen nu ruim voor op schema. Afgelopen jaren groeiden we met 20% tot 30% per jaar. Het groeitempo is niet spectaculair verbeterd door onze aanpak, wel is de samenstelling van de omzet veel evenwichtiger. We hebben nu een mooie diversiteit aan klanten, een goede verdeling over onze verschillende producten en een goede spreiding in contractvormen. Dat geeft een solide basis om door te groeien. Zonder het boek van Collins waren we langer blijven doorploeteren. Dan hadden we ons ongetwijfeld afgevraagd waarom ons bedrijf niet optimaal loopt. Nu zijn we heel bewust met onze groei bezig.'

Dit verscheen eerder in de rubriek 'Mijn beste advies' op FD.nl