• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Deze features en updates heeft Google in petto voor marketeers en developers

BLOG
post image

14-09-2017

Op 30 en 31 augustus vond de Google Analytics Partner Summit weer plaats. Hét event voor Google Analytics Partners (inmiddels 500+). Krisjan Oldekamp is dit jaar namens Oogst afgereisd naar San Francisco om verslag te doen.

 

 

Auteur: Krisjan Oldekamp, Senior Technical Analytics Consultant

 

 

 

Na een jaar van afwezigheid vond op 30 en 31 augustus de Google Analytics Partner Summit weer plaats. Naast Google Analytics kwamen Google Tag Manager, Data Studio, Optimize & Attribution uitgebreid aan bod. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende tijd.

 

2017; “Measurement for Growth”


In 2015 werd de Summit georganiseerd onder het thema 'The Power of Together' met een focus op de kracht van alle Google marketingtools samen. Dit zien we terug in de ontwikkelingen van het afgelopen jaar. In maart 2016 werd de Google 360 Suite aangekondigd, een migratie van alle (premium) Google Marketing tools naar één omgeving.

 

Dat werd in mei 2016 gevolgd door de lancering van Google Data Studio, waarmee data uit verschillende bronnen eenvoudig samengevoegd kan worden in handige rapporten/dashboards. Maar denk ook aan de recente aankondiging van Google Attribution (360). Google zet deze koers de komende tijd voort.

 

Dit jaar stond ‘Measurement for Growth’ centraal op de Summit. Speerpunt is het verder vereenvoudigen en verbeteren van dataverzameling (measurement) en het verder samenbrengen van data en verschillende producten. Denk aan dashboarding, attributie en gedeelde functionaliteit binnen de 360 Suite en andere Google products om het leven van de marketeer een stuk gemakkelijker te maken. Het verbeteren van datakwaliteit komt logischerwijs ten goede aan analyses en -al dan niet door Google ontwikkelde- (attributie) modellen.


Google Analytics for Firebase


Het implementeren van Google Analytics binnen mobiele applicaties kon in het verleden een redelijke uitdaging zijn. Het Firebase platform heeft dit proces een stuk eenvoudiger gemaakt. Met behulp van een enkele software development kit (Firebase) kunnen zowel Google Analytics for Firebase (voorheen Firebase Analytics) en tools als AdWords en DoubleClick in één keer geïmplementeerd worden. Het activeren van Google Tag Manager via de Firebase SDK is daarnaast ook een optie geworden. Out-of-the-box zijn er een aantal standaard events beschikbaar, zoals app installs, opens en updates en het is dus niet meer nodig om deze handmatig toe te voegen.

 

Google zet de komende tijd vol in op Google Analytics for Firebase en positioneert het als de nieuwe standaard voor app measurement. Het grote voordeel is dat er met name statistieken te vinden zijn die relevant zijn binnen applicaties; denk aan actieve gebruikers & retentierapporten. Data uit normale Google Analytics-views kunnen nog niet gekoppeld worden, al is er altijd de mogelijkheid om de data, naast Google Analytics for Firebase, via Google Tag Manager ook naar een normale Analytics-view te sturen. Functionaliteit die je gewend bent uit Google Analytics zal stap voor stap ook toegevoegd worden aan Analytics for Firebase.


Een nieuwe tag voor Google Analytics (gtag.js)


Google ziet het toevoegen van marketing tags binnen websites en applicaties nog steeds als een struikelblok, ondanks de komst van tag management. Om deze reden is er een nieuwe Google Analytics (standaard) tag gelanceerd, de Global Site Tag. Deze gtag.js maakt het taggen van websites nog eenvoudiger. Zo zijn er een aantal standaard events gedefinieerd, die (optioneel) automatisch verschillende type tags kunnen activeren.

 

Ook is de code een stuk leesbaarder gemaakt, zodat het voor bijvoorbeeld developers zonder kennis van Google Analystics een stuk duidelijker is waarvoor parameters en functies dienen. Op dit moment is er echter geen noodzaak om over te stappen, met name als je al gebruikt maakt van Google Tag Manager.


Google Analytics Intelligence


Ook Google Analytics haakt in op de AI-hype. In de komende weken wordt Google Intelligence wereldwijd uitgerold. Met behulp van Google Intelligence kun je in ‘plain English’ vragen kan stellen aan Google Analytics, dat vervolgens de juiste data voor je opzoekt. Daarnaast is er onlangs een vernieuwde Analytics Home toegevoegd en zullen een aantal rapprten in de komende weken een update krijgen.


Attribution


Attributie is momenteel een belangrijk topic. In mei werd er op de Google Marketing Next Conference een bèta van Google Attribution 360 aangekondigd. Het platform is na de overname van Adometry in 2014 helemaal opnieuw opgebouwd en het goede nieuws is dat er ook een gratis versie wordt gelanceerd. Logischerwijs met minder functionaliteit dan de betaalde 360 versie.

 

Attribution maakt gebruik van Google’s Device Graph en daarmee zijn relatief betrouwbare cross device data beschikbaar in het datagedreven attributiemodel. Op basis van (historische) data en machine learning wordt er waarde toegekend aan de verschillende touchpoints van in de customer journey van de gebruiker vóór een conversie. Attributie 360 biedt ook een Spend Optimizer, waarin Google op basis van ‘predictive models’ adviseert hoe mediabudget optimaal ingezet kan worden.


Data Studio


Het afgelopen jaar zijn er enorm veel updates doorgevoerd binnen de dashboarding tool van Google, Data Studio. Zo zijn er een hoop nieuwe connectors toegevoegd, nieuwe weergavemogelijkheden, bugfixes en filter opties. Ook de komende tijd staan er veel nieuwe updates op de planning. Data Studio wordt daardoor steeds interessanter in vergelijking met tools als Tableau en Qlik. 


Kortom:

 

De komende tijd kun je veel interessante nieuwe features verwachten, die zowel dataverzameling vereenvoudigen, nieuwe mogelijkheden openen voor een groter publiek en met name het leven van een marketeer en developer vergemakkelijken. Nieuwe producten en rapportages, onder andere op basis van machine learning en predictive modelling kunnen tot interessante inzichten en nieuwe businesscases leiden.

 

Dit artikel is ook verschenen op Marketingfacts