• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

De toekomst van de Google resultatenpagina

NIEUWSUPDATE

20-04-2015

Tijdens het Searchmarketing Expo (SMX) in San Jose begin maart, presenteerde Dr Pete een gids voor de veranderende wijzigingen op de resultatenpagina van Google. 

toekomst-resultatenpagina-diepere-zoekop

Een overzicht dat voor iedere SEO-er en SEA-er de moeite waard is om door te nemen. In deze presentatie zijn meerdere tests van Google samengevat en wordt de mogelijke toekomst van de resultatenpagina goed weergegeven. Benieuwd naar de toekomst? Lees dan verder.

 

Vertical search engines van Google

Een vertical search engine is een omschrijving voor een metazoekmachine. Zoekmachines die binnen een specifieke branche een diepe zoekopdracht kunnen uitvoeren. In Nederland zijn hier meerdere voorbeelden van bekend, zoals Google Flights, Google Hotelfinder en ook Google Shopping. In januari 2015 heeft Google in de VS echter Google Compare gelanceerd, een dienst die in Duitsland en de UK al enige tijd beschikbaar was.

 

Diepere zoekopdrachten met Google

Door het gebruik van de diverse vergelijkingstools zal Google proberen zoekopdrachten directer te beantwoorden. Aan de andere kant wordt op deze manier een beter profiel opgebouwd van de fases in het koopproces waarin gebruikers zich bevinden. Hierdoor kunnen resultaten nog beter worden afgestemd p de informatiebehoefte van de gebruiker. 

 

In Nederland wordt ook met componenten getest die meerdere zoekresultaten bevatten, zogenoemde 'snack packs'. Hieronder een voorbeeld van een dergelijk resultaat. Zoek je vanuit een bepaalde locatie (belangrijk dat een locatie in je browser is ingesteld) naar 'camping Spanje', dan kun je onderstaand resultaat tegenkomen.

toekomst-resultatenpagina-diepere-zoekop

 

Binnen deze resultaten kun je doorklikken. Deze doorklik zorgt ervoor dat Google zelf een nieuwe zoekopdracht aanmaakt. Een klik op een zoekresultaat is hiermee een nieuwe, onderliggende zoekopdracht (specifiekere vraag) geworden die direct diepere resultaten geeft. Een voorbeeld hiervan wordt hieronder weergegeven. 

 

toekomst-resultatenpagina-diepere-zoekop

 

 

Opvallend is dat het initiële woord (camping) door Google wordt vervangen door een nieuwe zoekopdracht op 'kampeerterrein'. Deze methode kan leiden tot een focus op uit het Engels vertaalde zoekwoorden in zoekopdrachten, waar ook rekening mee gehouden dient te worden binnen AdWords campagnes.

 

Met de integratie van vertical search engines probeert Google directer de vraag van gebruikers te beantwoorden. Meer voorbeelden hiervan worden in de presentatie genoemd.  

 

Is er een toekomst voor Google als (financiële) intermediair?

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten openstaan om via niet traditionele aanbieders (Google, mogelijk later Amazon), verzekeringen af te sluiten. In Nederland zagen we dit fenomeen al bevestigd door nieuwe toetreders als Hema verzekering. Google speelt hier op in door zelf een rol als intermediair in te gaan nemen in de vorm van Google Compare. 

 

Onderzoek van Accenture uit 2014 wijst uit dat "jonge klanten bij banken bijna twee keer meer overwegen om over te stappen naar een technologiespeler met 'banking services' dan oudere klanten". Sterker nog: "Een significante groep van consumenten, in het bijzonder jongere klanten, staan open om te bankieren bij technologiespelers als Google, Amazon en Apple, als deze spelers dergelijke producten zouden aanbieden. Voor consumenten van 18 tot 34, gaf 40% aan Google als bank te overwegen, 37% zou Amazon overwegen en 34% zou Apple als serieuze bank overwegen".

 

Initiatieven als Google Compare vormen voor veel bestaande vergelijkers als Intermediar en Hoyhoy een bedreiging. Er blijkt wel dat er in markten waar Google Compare actief is, nog steeds ruimte is voor vergelijkers. Vooral omdat er voor complexe producten en diensten nog steeds menselijke aandacht nodig is.

 

Maar ook hier lijkt Google op te anticiperen, door vacatures uit te zetten voor hypotheekvergelijkers die meer complexe vraagstukken aankunnen. Het lijkt hier nog om een test te gaan, maar geeft wel een richting aan voor de nabije toekomst waarin Google steeds meer de rol van intermediair op zich zal willen nemen.

 

Prominentere rol voor Google?

Alles wijst er dus op dat Google in de nabije toekomst een nog prominentere rol wil gaan vervullen in het bieden van relevante informatie aan haar gebruikers. Informatie die daarbij in het verleden buiten Google werd aangeboden wordt nu in de Google omgeving weergegeven, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een diepere zoekopdracht bij een klik op een zoekresultaat, maar ook bijvoorbeeld door het innemen van de intermediairpositie voor vergelijkingen van financiële producten.  Een voor Google positief effect zal een langere verblijfsduur binnen het Google domein zijn en daarmee ook het langer onder de aandacht kunnen brengen van advertenties.