• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

De beste inzet van advertising om de beste conversie te bereiken

NIEUWSUPDATE

30-11-2015

Verslag van Emerce Performance 2015: de jaarlijkse update rond performance driven online advertising.

eperformance1.620x250.75.Lanczos3.no.cc.

Door de sterk toenemende concurrentie binnen de online marketing staan consumenten meer dan ooit kritisch ten opzichte van online reclame. Consumenten zijn vaak enkel nog gevoelig voor de juiste boodschap op het juiste moment. Maar wanneer is dat moment? En welke boodschap kun je ze het beste voorleggen? Oftewel, hoe moet online marketing deze tijd worden ingericht om optimale resultaten te blijven behalen? Emerce Performance 2015 legde de vinger op de gevoelige plek en onderzocht deze vragen.

Gesponsorde content met journalistieke insteek  

Het congres opent met een presentatie over native advertising. De focus van het publiek wordt even weerlegd van Big Data naar Content Marketing. De boodschap is duidelijk: om de interesse potentiƫle klanten te winnen, is goede content nodig. Wanneer we weten wie en wanneer we moeten benaderen, is het immers net zo belangrijk te weten met welke boodschap dit moet gebeuren.

Kaylee King-Balentine vertelt hoe journalisten van de The New York Times de samenwerking met adverteerders zoeken waardoor de grens tussen redactionele content en gesponsorde content vervaagt. Waar het aanprijzen van een horloge of auto niet meer volstaat, vertellen de journalisten het verhaal achter het merk. Deze aanpak heeft succes: het gebruik van native content resulteert in betere resultaten dan het gebruik van banner-advertising. Hoewel voor veel van de aanwezigen de diensten van King-Balentine en haar team financieel niet haalbaar zal zijn, is het belang van goede content duidelijk.                           

Data integratie  

Naast het bieden van goede content wordt het consequent gebruiken van data de komende jaren steeds belangrijker. Hieraan ligt ten grondslag dat het aantal klanten groeiende is, maar dat deze klanten steeds meer behoefte hebben aan specifiek op hem of haar gerichte communicatie. Een goed voorbeeld hiervan is het voormalige catalogusbedrijf Wehkamp dat de overstap maakte naar programmatic advertising. Wehkamp onderzoekt eerst de kerstplannen van een klant doormiddel van uiteenlopende creatieve content, alvorens de klant met banners te benaderen die gericht zijn op de kerstplannen van deze klant. Wie in de komende jaren succesvol wil opereren in de wereld van performance-based marketing, zal de data uit verschillende kanalen moeten samenvoegen. Hierbij staat integreren van eigen data met verschillende tools zoals Google Analytics, Adwords en DoubleClick centraal.

data1.jpg?q=90

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Gebruik flexibele doelgroepen   

Tevens is het essentieel doelgroepen op een nieuwe manier te benaderen. Waar vroeger kon worden volstaan met demografische gegevens zal de komende jaren het gebruik van flexibele doelgroepen de standaard worden. Hierbij wordt niet langer gekeken naar de demografische 'statische' gegevens van een klant maar worden de interacties tussen de klant en het bedrijf als uitgangspunt genomen. Immers kan iedere interactie tussen de verkoper en de consument iets vertellen over welke producten deze klant later zou willen kopen.    

Het achterhalen van de drijfveren van een consument kan de verkoper de nodige inzichten bieden. Om de consument en zijn wensen optimaal in beeld te brengen zullen bedrijven nauw moeten samenwerken met de verschillende bureaus die hun marketingkanalen beheren. De uitdaging voor deze online marketingbureaus ligt in het beheersen van de verschillende kanalen en in staat zijn de data en inzichten uit deze verschillende kanalen samen te voegen.            

Onverwachte variabelen

Belangrijk is om grote hoeveelheden variabelen tegen het licht te houden om te bepalen waar en wanneer de kans op een conversie het hoogst is. Het gaat hierbij niet alleen om de te verwachten variabelen. Immers kunnen ook concurrenten bedenken dat de kans op het afsluiten van een autoverzekering het hoogst is voor mensen die net een auto gekocht hebben. Juist de onverwachte variabelen kunnen het verschil maken tussen mij en mijn concurrenten. Voorbeelden hiervan zijn de architectuur/liefhebber waarvan de kans op de aankoop van een specifieke auto vele malen sterker is dan de klant waar bijzondere interesse in architectuur mist.   

Weet wanneer je beet hebt     

Tot slot is het niet alleen belangrijk de juiste klanten op het juiste moment te bereiken maar ook te stoppen met het targetten van klanten wanneer je deze via een ander kanaal hebt bereikt. Er is voor een klant niets vervelender dan het kijken naar advertenties van een product dat je al hebt gekocht. Hiervoor is het opnieuw belangrijk datastromen met elkaar te verbinden. De komende jaren zal in toenemende mate de stap gemaakt moeten worden naar het cross/device verbinden van data.     

Conclusie

De online consument is de afgelopen jaren meer gaan verwachten van bedrijven. Nu de consument zich steeds vaker online begeeft, is het de taak van deze bedrijven de drijfveren en wensen van de klant optimaal in beeld te brengen. Bedrijven zullen hieraan invulling moeten geven door de data die zij verzamelen samen te voegen en klanten op basis van hun online gedragingen te benaderen. Het is hierbij noodzakelijk dat afstand wordt gedaan van de klassieke silo's en dat er zowel intern als extern goed wordt samengewerkt. Wanneer deze klant is gevonden en zijn wensen zijn bepaald, is het belangrijk deze klant te benaderen met de juiste content.