• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Customer Match in Adwords: target je meest waardevolle klanten

NIEUWSUPDATE

30-09-2015

Na Facebook en Twitter, komt ook Google zeer binnenkort met functionaliteit om specifieke campagnes gericht op bestaande relaties op te zetten. Extreem waardevol, omdat de meest waardevolle klanten dan apart te targeten zijn binnen Google Search, Youtube en Gmail. 

rianne-van-koot-customer-match-adwords.6

Het vinden van nieuwe klanten wordt daarnaast nog eenvoudiger, doordat op basis van het huidige klantenbestand vergelijkbare doelgroepen als prospect kunnen worden aangemerkt en benaderd.

Customer Match, wat is het?

Afgelopen zondag is  Customer Match aangekondigd door Google. Dit zorgt ervoor dat je specifieke doelgroepen in AdWords kunt targeten op basis van emailadressen. Veelbelovende functionaliteit die in Facebook en Twitter al aanwezig was. Nu dit ook beschikbaar is in Google Adwords, zijn gebruikers waarmee een relatie is (lees: waarvan een emailadres beschikbaar is) ook te targeten  via Search, Youtube en Gmail. Op deze manier kun je heel eenvoudig een andere advertentie (of boodschap via Youtube) tonen aan klanten of relaties waarvan je een emailadres hebt (bijv. bezoekers die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief). Het is zeer waarschijnlijk dat deze emailadressen ook te gebruiken zijn voor het opstellen van uitsluitingen van campagnes (bijv. 'target alle bezoekers, behalve bestaande klanten"). Ten slotte kun je zogenoemde 'Similar Audiences' creëren waarmee je emaillijst wordt geanalyseerd om vergelijkbare personen te benaderen die dezelfde kenmerken hebben als jouw klanten.

xrianne-van-koot-custom-match-google.jpg

 

Waarom is Customer Match zo´n belangrijke ontwikkeling?

De Customer Match functionaliteit is een belangrijke stap in het verder verhogen van de relevantie van online advertenties. Niet alleen kunnen bestaande klanten andere advertenties te zien krijgen dan nieuwe klanten, ook zijn er diepgaande segmentaties mogelijk waar bijvoorbeeld alleen de hoge-waarde klanten getarget kunnen worden.
Dat emailadressen worden gebruikt voor de targeting, heeft een aantal voordelen:

Verhoogde relevantie. E-mailadressen zijn meestal gekoppeld aan een specifiek persoon. Hierdoor weet je zeker dat je de juiste persoon target.
Dit in tegenstelling tot 'reguliere' retargeting van bijvoorbeeld converterende gebruikers waarbij bijvoorbeeld een pixel op de bedankpagina wordt gebruikt om bezoekers te ´herkennen´. Het toewijzen van conversies aan de juiste gebruikers is dan i.v.m. verschillende browsers, kanalen en apparaten nooit helemaal waterdicht. Hierdoor is de kans alsnog groot dat de advertentie niet relevant is.

Sturen op klantwaarde vereenvoudigd. Aan de hand van e-mailadressen is het eenvoudiger te bepalen welke waarde een klant voor het bedrijf heeft en wat voor soort klant het is. Je kunt hierdoor makkelijker de klanten groeperen die voor het bedrijf de grootste waarde hebben of aan wie een specifieke boodschap of aanbieding getoond kan worden.

Emailadressen zijn lang houdbaar. E-mailadressen worden door de meeste mensen niet regelmatig gewijzigd. Hierdoor kan de doelgroep o.b.v. e-mailadressen veel langer blijven bestaan dan bijvoorbeeld remarketinglijsten o.b.v. cookies. Seizoensproducten zoals vakanties kunnen hier veel baat bij hebben. Want ook al zet je cookielengte van een remarketingdoelgroep o.b.v. ´reguliere´ remarketing op 120 dagen, veel mensen verwijderen regelmatig hun cookies waardoor je dan een grote doelgroep mist.
Daarnaast kun je aan de hand van e-mailadressen makkelijker bepalen welk profiel er bij dat adres hoort. Als er bijv. 4 maanden geleden een gezinswintersport is geboekt, kan je dat emailadres later retargetten met specifieke advertenties voor een gezinszomervakantie.

Combinaties met gedrag. Je kunt ook handige combinatielijsten maken om alleen de kwalitatieve emailadressen te filteren: bijv. targeten van e-mailadressen die in de afgelopen 3 maanden op de website zijn geweest. Hierdoor zijn adresbestanden waarvan je de kwaliteit niet goed kunt inschatten of waar een groot aantal passieve klanten in zitten beter inzetbaar.

 

Wat zijn voorbeelden voor het gebruik van Customer Match?

Er zijn enorm veel strategieën om gebruik te maken van de Customer Match functionaliteit, onder meer ontleend aan use cases voor Facebook custom audiences:

  1. Ondersteunen van emailcampagnes: promoot producten en diensten niet alleen via email, maar neem gelijktijdig Google Customer Match (en eventueel ook Facebook Custom Audiences en Twitter) mee
  2. Gebruikers die nooit mail openen alsnog bereiken
  3. Cart abandonment - verlaten bestel- en aanvraagstraten retargeten
  4. Freemium 'trial' klanten overtuigen om betalende klant te worden
  5. Upsellen van bestaande klanten
  6. Aparte boodschap voor hoogwaardige klanten versturen
  7. Heractiveren van passieve gebruikers
  8. Meer bezoek aan te trekken van gebruikers die op bestaande klanten lijken
  9. Uitsluiten van al geconverteerde bezoekers

 

Hoe maak je gebruik van Customer Match?

Maak binnen de gedeelde bibliotheek in Adwords een doelgroep aan op basis van een lijst met de emailadressen van klanten of bijvoorbeeld van mensen die zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief.

Vervolgens kun je:

 

Wat zijn de beperkingen en voorwaarden van Customer Match?

Om gebruik te maken van Customer Match, zijn de volgende vereisten:

 

Wanneer komt Customer Match beschikbaar?

Kortom, Customer Match en Similar Audiences kunnen helpen in het relevanter maken van advertenties voor de relevante doelgroep. De functionaliteit zal komende weken voor alle adverteerders beschikbaar gesteld worden.

Dit artikel is samen geschreven met Martijn Staal. En verscheen ook binnen Emerce Topics.