• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Conversational Display Ads beloven betere klantervaring en snellere engagement

BLOG
post image

12-06-2019

Google speelt op de trend van één-op-één communicatie in door het combineren van display ads en chatbots onder de naam Conversational Display Ads. Het is de nieuwe en innovatieve manier om de kans op interactie te vergroten, de overwegingsfase te verkorten en leads sneller binnen te halen. Maar wat houdt het precies in en welke voordelen haal je eruit?

 

 Auteur: Michelle van Andel, Online Marketing Consultant

 

 

 

 

 Auteur: Chris Verhelst, Online Marketing Consultant

 

 

 

De tijd die consumenten besteden op hun smartphone groeit jaarlijks. Volgens een onderzoek van Business Insider zijn we per dag 180 minuten in de weer met onze telefoon. Het overgrote deel daarvan, 170 minuten, besteden we in apps. Daarbij doet één op de tien Nederlanders aankopen via de mobiele telefoon. Bedrijven erkennen deze groei en merken dat mobiel adverteren potentie biedt.

 

Ondanks deze toename in mobiel gebruik, is mobiel adverteren voor veel adverteerders een ongrijpbare manier van adverteren. In tegenstelling tot desktop gaan consumenten op smartphones minder snel over tot conversie of kan deze niet gemeten of geattribueerd worden. Dit geldt met name voor adverteerders in branches van de zogenaamde “unsought goods”, zoals een hypotheek, verzekering, de aanvraag van energie en het leasen van een auto.

 

De aandacht van de consument op een smartphone is, mede door het kleine scherm en het moment van gebruik, kort. Vaak weten adverteerders wel de aandacht van de doelgroep te trekken, maar bij de stap naar een daadwerkelijke conversie, zoals het invullen van een contactformulier, haakt de consument dikwijls af. Dit komt doordat deze actie tot conversie niet aansluit bij het gedrag van de smartphonegebruiker.

Chatbots zijn de oplossing

De trend van één-op-één communicatie groeit enorm en merken spelen hier ook op in. Uit onderzoek van App Annie blijkt dat messenger-diensten als Whatsapp en Facebook Messenger al jarenlang de meest populaire apps onder smartphonegebruikers zijn. Ook kom je chatbots steeds vaker tegen op websites. Na het openen van een site verschijnt er een chat-popup. Deze geautomatiseerde digitale gesprekspartner zal al je vragen kunnen beantwoorden, en dit 24 uur per dag en zeven dagen per week.

 

Hiermee zorgen chatbots voor gepersonaliseerde en één-op-één service tegen lage kosten voor organisaties. Chatbots kunnen communiceren als mensen en kunnen leren van deze interacties. Op deze manier kunnen chatbots potentiële klanten helpen om sneller te vinden wat ze zoeken. De verwachting is dat de markt van chatbots enorm groeit en daarmee een waarde van 1,1 miljard euro zal bereiken in 2025.

 

Het voormalige probleem was dat het hebben van een chatbot gaaf is om aan je doelgroep te laten zien, maar het moeilijk was om dit naar buiten te brengen. Chatbots op je website worden alleen maar gezien door bezoekers van je site, maar een gemiste kans ligt in het feit dat juist potentiële klanten gemakkelijk in contact kunnen komen met een bedrijf en hierbij de mate van innovativiteit van het bedrijf zien.  

Trek de consument sneller naar je toe met Conversational Display Ads

Door in te spelen op de één-op-één-communicatie met Conversational Display Ads wordt op een eenvoudige manier een echte ervaring voor de consument gecreëerd. Deze ads bieden de mogelijkheid om op een interactieve manier te communiceren met de consument, nog voordat de consument de site heeft bezocht.

 

Zo kunnen de advertenties met behulp van interactie de aandacht van een potentiële klant trekken en daarmee de persoonlijke customer journey versnellen. Hierdoor kunnen dus zelfs personen die nog niet eerder op je website zijn geweest gemakkelijk contact opnemen en met het merk interacteren, om ze vervolgens naar de juiste plaats op de site te leiden. Consumenten kunnen op deze manier nog sneller het merk ontdekken, vragen stellen en de overweging maken om een product aan te schaffen. Conversational Display Ads maken het dus mogelijk om direct in contact te komen met de doelgroep, precies op het moment dat de (potentiële) klant dit nodig heeft.

 

Naast de extra interactie en het verkorten van de klantreis hebben Conversational Display Ads nog een groot voordeel. Door de antwoorden van gebruikers in de chatbot leren adverteerders de wensen en behoeften van de doelgroep nog beter kennen. Op basis hiervan kan de (klanten)service en communicatie verder verbeterd en aangepast worden, zodat deze nog beter zal aansluiten op de voorkeuren van de consument.

 

Conversational Display Ads worden afgerekend op basis van kosten per duizend impressies, net als vaak het geval is bij de reguliere display advertenties. Daarnaast zijn deze advertenties goed te meten op basis van impressies, klikken en interactie. Om met Conversational Display Advertising aan de slag te gaan is het wel nodig om al een bestaande conversational assistent te hebben.

 

In de onderstaande afbeelding is één van de mogelijkheden van Conversational Display Ads te zien. Deze advertentie bevat een call to action die de aandacht trekt om iets te vragen. Wanneer men hierop klikt worden zij doorgeleid naar een chat, waar zij alle vragen kunnen stellen en op deze manier sneller bij de overwegingsfase of zelfs de aankoopfase terecht komen.   

 

            

 

Bron: AdLingo (https://adlingo.com/)

 

Een ander voorbeeld van een Conversational Display Ad was te zien bij het energiebedrijf Green Choice. Zij spelen in op de doelgroep met een informerende vraag. Na het klikken op één van de antwoorden wordt de bezoeker doorgeleid naar een chat conversatie.

                 

 

Hieronder is de Conversational Display Ad van Thuisbezorgd.nl te zien. Ook hier is gebruik gemaakt van een call to action die uiteindelijk leidt naar de chatbot.

 

                        

Bron: Chads (https://www.chads.world/)

 

Dit artikel is ook gepubliceerd op Emerce.