• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Carrière kansen in online marketing centraal op AMC 2014

NIEUWSUPDATE

10-12-2014

De faculteitsverenigingen van de Vrije Universiteit en Universiteit van Amsterdam (Aureus  en Sefa) organiseerden onlangs de 7e editie van de Amsterdam Marketing Challenge. Ambities en daadkracht bleken de belangrijkste competenties.

amsterdam-marketing-challenge-team-oogst

Oogst was -samen met Unilever- de belangrijkste partner van de Amsterdam Marketing Challenge 2014 en daagde studenten uit met een online marketing case. Philip Spaas, managing partner van online marketing bureau Oogst, vertelt over de Amsterdam Marketing Challenge 2014:  'Oogst was in 2012 ook partner van de Amsterdam Marketing Challenge. We vinden het belangrijk dat studenten beseffen dat er een glanzende carrière mogelijk is in online marketing. Dat kan bij een consultancy als Oogst maar ook bij bv Google zelf. De schaarste aan talent is groot. Je bepaalt dan ook je eigen groeitempo en hoeft niet te wachten tot er een plek vrij is op een hoger niveau. Die plek kun je namelijk zelf creëren!'

Ken je competenties en ambities

 

Spaas vervolgt: 'Ik verbaas me hoeveel studenten hun keuze voor een werkgever laten leiden door oppervlakkigheden in plaats van echte drive. Ze identificeren zich bv sterk met consumentenmerken in FMCG.  Ze zien niet dat de dagelijkse realiteit op de werkvloer en de corporate omgeving niet per sé matchen met de merken die ze kennen. Het is belangrijk om je competenties & ambitie goed af te stemmen op ontwikkeling en de mogelijkheden voor de toekomst.'

'Op Amerikaanse of Engelse universiteiten staan studenten te dringen om de kansen van online te benutten: als werknemer maar ook als ondernemer. Vaak runnen ze tijdens hun studie al wat affiliate websites om te leren en om geld te verdienen! De wereld gaat sneller veranderen dan we nu voor mogelijk houden, disruptive technologies versterken elkaar en niet alle organisaties hebben nog toekomst.'

 

Ambities en daadkracht belangrijkste competenties

'Het mooie van het werken in een consultancy is dat je collega's specialisten zijn die voorop lopen in hun vak en  hun kennis met je delen. Ook werk je voor de meest innovatieve klanten in de markt. Dit maakt dat je zelf enorm snel kan groeien.  Ambitie, daadkracht, analytisch vermogen  en creativiteit vind ik als competentie belangrijker dan kennis. '

Vroeger lonkten de secundaire arbeidsvoorwaarden van grote corporates die kleinere organisaties niet konden bieden. Bij Oogst lijkt dat eerder omgekeerd: je groeit sneller in functie en salaris, we werken in een hip kantoor met een grand café alias lunch room met de beste barrista van Amsterdam. We zijn omringd door andere bedrijven in media en film en worden vaak uitgenodigd in onze eigen filmzaal voor de premières. Een aantal medewerkers komt op de fiets en steekt met het pontje het IJ over. We werken nauw samen met o.a. Google. We spreken de Googlers dagelijks en zijn vaak op hun kantoor op de Zuid As. Ook vliegen collega's soms naar Dublin of San Francisco om de nieuwste innovaties te bekijken.

 

oogst-teambuilding-slider.540x190.jpg?q=

Behalve de wekelijkse borrels doen we sportieve dingen met elkaar,  skiën, klimmen, schaatsen, zeilen, ballonvaren stonden op het programma, steeds afgesloten met een diner. Dat is overigens geen luxe: het informele samenzijn versterkt de team geest en verhoogt de productiviteit.

Heb je online marketing ambities?

'Ik moedig iedere student aan zich te verdiepen in online marketing. Een ideale startersfunctie aansluitend op een bedrijfseconomische, marketing, communicatie of econometrie studie is Junior Online Marketing Consultant.  Het komt te weinig aan bod in de studie, maar de uitgaven aan online marketing overstijgen intussen die van TV, en dat groeit verder door!'

 

Gedreven studenten op Amsterdam Marketing Challenge

'Wat mij dit jaar opviel was de gedrevenheid van de deelnemers aan de Amsterdam Marketing Challenge. We hebben de studenten flink uitgedaagd door ze een online marketing case voor te leggen waarin verschillende competenties werden getest. De groep studentes die de Oogst case won, hadden ieder een verschillende achtergrond, waardoor ze elkaar optimaal konden versterken. Zowel rekenkundig als creatief haalden ze de beste scores. Iedereen was erg enthousiast om te ondervinden hoe het is om in de huid van een campagne manager te kruipen.'

 

Amsterdam Marketing Challenge 2014

'De Amsterdam Marketing Challenge was een bijzondere dag. Ik ken precies het gevoel dat ik ook had toen ik twintig jaar geleden afstudeerde bij bedrijfskunde aan de RuG. Iedere keuze voelt als definitief voor je toekomst. Tegelijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden: zelf ben ik ontzettend blij het ondernemerschap elke dag te combineren met het prachtige vakgebied van online marketing. Het coachen van jong talent geeft me daarbij veel energie. Hulde voor de organisatie en tot volgend jaar!'