• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Business Goes Social: Viva la Revolucion!?

NIEUWSUPDATE

17-06-2015

De digitale revolutie is voor veel personen een zegen. Het bijhouden van continue innovatie en creatie is voor de early adopters onder ons min of meer een sport geworden. Voor veel bedrijven en haar bestuurders is deze snel veranderlijke wereld echter een grote uitdaging gebleken. 

business-goes-social.620x250.75.Lanczos3

Concurrenten komen uit hoeken waar deze nooit verwacht werden en de consument weet maar al te goed wat binnen markten tot de mogelijkheden behoort. Hierdoor is het volgen van de laatste trends, en het opvolgen van deze, een pure noodzaak geworden.

Deze noodzaak werd onlangs tijdens het "Business Goes Social" symposium nog maar eens benadrukt. Een jaarlijkse event van het PTMSc-programma in samenwerking met de Nyenrode Marketing Society. Tijdens een verhit debat waren de diverse genodigden het uiteindelijk eens met de stelling:

"Radicale veranderingen zijn noodzakelijk voor bedrijven om de digitale evolutie te overleven en een sterke concurrentiepositie te verwerven."

Benadrukt moet worden dat "radicale veranderingen" door alle sprekers anders werd geïnterpreteerd. De uiteindelijk consensus: De basis (data-management) moet goed verzorgd zijn. Beslissingen dienen vervolgens vanuit deze basis te worden gemaakt. Stap voor stap kunnen projecten worden opgepakt die zorgen voor vooruitgang. Het leren van uitgevoerde initiatieven en het voortborduren op gemaakte stappen zal zorgen voor een continue vooruitgang.

De sprekers van de inspirerende avond deelden allen instrumenten en gedachtegoed over het maken van stappen.

Zo opende Matthew Banks van Oracle voor een stukje context rondom het thema van de avond. Een wel vaker gebruikte quote van Charles Darwin gebruikte hij om zijn boodschap kracht bij te zetten. "It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change."

Agile is hot

Om snel en daadkrachtig te kunnen inspelen op de veranderingen in de markt wenden steeds meer bedrijven zich tot een Agile organisatiestructuur. Vincent van den Boogert van ING deelde zijn visie op de invoering van een Agile squad structuur, welke op maandag 15 juni wordt ingevoerd op het ING hoofdkantoor. Squads bestaan bij ING uit medewerkers met diverse skills en achtergronden waarbij een doe cultuur centraal staat. Deze structuur belichaamd de nieuwe visie van ING om altijd klaar te zijn voor nieuwe trends en de uitvoering van projecten te versnellen.

Deze verschuiving naar Agile werken vraagt om de nodige aanpassingen op de werkvloer. Als je nieuwe projecten op gaat pakken, kan dat dan met dezelfde mensen? Is bij iedereen de innerlijke mentale staat om te blijven veranderen reeds aanwezig?

Hoe maak ik stappen?

Een neveneffect van de digitale revolutie is de aanwezigheid van diverse nieuwe data-analyse en marketingtools. Deze tools kunnen zorgen voor een vereenvoudigen van het opzetten van de basis en het verwerven van concurrentievoordelen.

Zo is het luisteren naar klanten belangrijker dan ooit geworden. Arnoud Koek van Verint toonde de zaal de mogelijkheden om customer interactions te optimaliseren. We zijn inmiddels gewend om via telefoongesprekken, chatssessies en enquêtes in contact te komen met klanten. In contact komen alleen is echter niet voldoende meer. Het doorlopend analyseren van customer satisfaction (Heath score) en het ontdekken van aandachtspunten binnen dit proces biedt mogelijkheden voor een hoge mate van engagement.

business-goes-social2.jpg?q=90

API economy is now!

Er zijn veel bedrijven die geen enkel marketingkanaal onbenut laten. Er zijn er echter maar weinig die de data afkomstig van deze kanalen kunnen synchroniseren. De mogelijkheden om inzichten te verwerven op gebruikersniveau zijn desondanks groter dan ooit. Gopesh Raichura van Oracle benadrukte dit nog maar eens met de kansen die de eigen Oracle Marketing Cloud biedt.

Het koppelen van data en interacties is over de gehele avond een belangrijk thema geweest. Consumenten verwachten inmiddels ook van bedrijven dat voorkeuren en wensen bekend zijn om zo een betere customer experience te kunnen ontvangen bij diverse touchpoints.

Leren en innoveren

Rob Manhoudt van Proctor & Gamble gaf de bezoeker een korte geschiedenisles. Innovatie dient namelijk aanwezig te zijn in het DNA van het bedrijf. De heren Proctor & Gamble hebben dat vanaf de start als waarheid aangenomen. Vaak ook falend. Het belangrijkste is echter dat tussen de falende initiatieven succesvolle projecten en producten zijn ontsprongen door te blijven leren.

What could kill us?

Deze nogal extreme vraagstelling slaat de spijker op zijn kop. Bewust zijn van bedreigingen die op korte of lange termijn een mogelijk einde kunnen inleiden is dan ook zeer waardevol.

Grote impact hierop hebben:

De oplossing? Reinvent your future! Waarom niet zelf in dat gat springen als de markt zich in deze richting beweegt? Het verleden biedt namelijk steeds minder garanties voor de toekomst. Steven van Belleghem zorgde middels een kijkje in de (nabije) toekomst voor deze key takeaways.