• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

BrightonSEO 2019 - Key Takeaways

BLOG
post image

19-04-2019

Afgelopen week was het weer zo ver: BrightonSEO. Hét Search event van Europa waar ruim 4.000 Search marketeers zich verzamelden om bijgepraat te worden over alle nieuwe trends en ontwikkelingen binnen SEO. Hands-on presentaties wisselden elkaar af met inspirerende en op de toekomst gerichte sessies. We vertellen je graag onze key take-aways van BrightonSEO.

 

Auteurs: Tim Jansen - Online Marketing Consultant en Gijs Fatels, Head of SEO & Sr. Online Marketing Consultant

 

Ook Oogst was aanwezig om nieuwe kennis op te doen en in een zo vroeg mogelijk stadium op de hoogte te zijn van nieuwe innovaties die eraan komen of zelfs al direct in te zetten zijn.

 

Serverless Computing

Voor veel organisaties is de capaciteit van developers een probleem. Vanuit verschillende afdelingen worden tickets ingeschoten die voor iedereen natuurlijk prioriteit hebben, zo ook vanuit SEO. Deze wachtrij aan tickets kan ervoor zorgen dat je vertraging oploopt in jouw SEO optimalisatie traject. Nu is daar met de introductie van Serverless Computing en Edge SEO verandering in gekomen. Je kan met Edge SEO onafhankelijk van je developers optimalisaties doorvoeren op de website zonder daar direct toegang voor nodig te hebben tot het CMS of de codes van de website.

 

Met behulp van Edge SEO kan je bijvoorbeeld Redirects, Meta descriptions, Hreflang Tagging etc. op server niveau inschieten door een additionele Worker te plaatsen op je Content Delivery Network (CDN). Zo kan je dus je developer ondersteunen in werkzaamheden door deze zelf door te voeren, maar kan je ook restricties vanuit je CMS omzeilen en overrulen.

 

Note; Overleg wel goed met je developers wie verantwoordelijk is voor het onderhoud en de monitoring van de wijzigen in je CDN.

 

Chrome Puppeteer

Met Chrome Puppeteer kan je acties uitvoeren binnen de browser zonder de browser daadwerkelijk te hoeven openen (Headless Browsing). Hiermee kan je meerdere functionaliteiten activeren op de achtergrond terwijl je aan het werk bent.

 

Zo kan je met Chrome Puppeteer een simpele Regex (Reguliere Expressie) code een volledige website crawlen  maar tegelijkertijd de elementen die jij gecrawld wilt hebben automatisch laten exporteren naar bijvoorbeeld een text bestand of Excel.

 

Een mooi voorbeeld hiervan is het uitdraaien van een timeline trace van je website. Hiermee krijg je inzichtelijk hoe de performance van je website is en op welke wijze je webpagina wordt geladen.

Screaming Frog + Xpath & Regex

Iedere SEO marketeer is bekend met Screaming Frog en ik durf bijna te beweren dat Screaming Frog onmisbaar is voor een SEO marketeer. Nu is Screaming Frog al enorm uitgebreid en maakt het je leven als SEO marketeer vele malen makkelijker, maar door middel van Xpath & Regex kan je Screaming Frog nog verder optimaliseren en nauwkeuriger gebruiken dan ooit.

 

Wordcount

Een veel voorkomende metric die wordt gebruikt binnen Screaming Frog is de Wordcount op een webpagina. Dit geeft een goede indicatie om te starten met analyses met betrekking tot contentgaps of om vergelijkingen te doen met je concurrenten. Maar de vraag is of je elk woord binnen de body van je pagina wilt meenemen?

 

Wellicht wil je voor productpagina’s alleen de productinformatie tekst crawlen en vergelijken met andere pagina’s of websites. In dit geval kan je dergelijke commando’s meegeven binnen Screaming Frog. Er wordt dan automatisch een extra tab aangemaakt binnen Screaming Frog waar je je specifieke metric te zien krijgt.

 

Sitelinks

SERP Features zijn een hot topic op het moment en vele organisaties proberen naast de bekende featured snippets nu ook steeds meer SERP Features te verkrijgen voor hun zoekresultaten om zo hun CTR te bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn de review sterren, maar ook sitelinks. Om dit te kunnen verkrijgen zal je Google signalen moeten geven aan welke pagina’s de betreffende webpagina gekoppeld is. Dit kan bijvoorbeeld door middel van structured data.

 

Maar voordat je structured data kan implementeren moet je natuurlijk weten welke pagina’s relevant zijn aan de betreffende webpagina. Ook moet je inzicht krijgen of je website volledig is en voor iedere pagina gerelateerde pagina’s heeft. Om dit goed inzichtelijk te krijgen helpt het om een concurrent zijn website te crawlen. Je kan bijvoorbeeld de ‘is gerelateerd aan’ sectie op een website crawlen en laten uitdraaien door dit commando, met behulp van Xpath, door te voeren binnen Screaming Frog. Je krijgt dan een veel snellere crawl die enkel voor die specifieke commando aan de slag gaat.

Sitespeed en UX

Uiteraard ontbrak Sitespeed optimalisatie niet op Brighton. Web Performance verbeteren doe je uiteindelijk allemaal voor de bezoeker en valt daarmee nauw samen met user experience. UX wordt gezien als een combinatie van content, relevantie voor de intentie, sitespeed en de architectuur van de informatie. Hiermee wordt UX leidend en past zich aan op de situatie van de gebruiker. Het gaat dan ook meer om het optimaliseren van de performance voor de perceptie van de gebruiker in plaats van de scores uit verschillende meet tools.

 

Optimalisatie by device

Houdt in het achterhoofd dat het verschil in laadtijd op mobiel tussen een high-end device (iphone 8) en een low-end device (Alcatel) een factor 8 kan schelen. Bouw de laadvolgorde van je content dan ook op van belangrijkste content naar nice-to have features.  Wanneer de gebruiker op de pagina land en de elementen above-the-fold staan en snel worden ingeladen, heeft de gebruiker de perceptie dat de laadsnelheid voor hem voldoet. Concentreer je dan ook op de optimalisatie van content above-the-fold.

 

Optimalisatie by journey

Ook het inladen vanafbeeldingen kan de perceptie van de gebruiker positief beïnvloeden. Waar een progressive jpeg als geheel wordt ingeladen en daarna de kwaliteit als geheel verbeterd in plaats van het per laag inladen van de afbeelding.

 

 

Wanneer klikpaden inzichtelijk zijn en de vervolgstappen voorspelbaar worden, kun je ervoor kiezen om voor te sorteren op de verwachte acties. Zo kun je bepaalde resources prefetchen wanneer je verwacht dat deze elementen zullen worden gebruikt. Ook kunnen bepaalde server requests op voorhand gedaan worden, nog voordat de http request naar de server gemaakt is. Op deze manier worden de mogelijke vervolgstappen aanzienlijk sneller ingeladen en komt dat ten goede aan de gebruikerservaring. 

 

Optimalisatie by Connection

Ook kun je ervoor kiezen, wanneer de pagina langer laad dan gebruikelijk, de meer complexere features achterwege te laten of een lichter alternatief aan te bieden. Wanneer gebruik wordt gemaakt van een network information API, kan de geserveerde content afgestemd worden op de verbindingssnelheid van de gebruiker. Hiermee kan de content aangepast worden aan een 2G verbinding of een 4G verbinding.

 

Het is dan ook niet alleen belangrijk dat je over de technische kennis beschikt, maar een uitstekend inzicht in de user intent, de informatie architectuur en de geserveerde content is dan ook van cruciaal belang.

 

Niet gebruikte code (Google Dev Tools)

Een andere grote besparing in performance die genoemd werd is het verwijderen van niet gebruikte code en scripts. Deze nemen onnodig veel capaciteit in beslag en komen niets ten goede van de gebruiker. De grote vraag is dan: welke code en scripts zijn dat? In Google Dev Tools is dit mooi inzichtelijk te maken op pagina niveau en kun je checken hoe de pagina laadt zonder de code. Begin met de CSS code en wees voorzichtig met Javascript. Let op dat je dit in nauwe samenwerking met de developer oppakt en stem goed af in hoeverre dit echt code is die niet gebruikt wordt, vaak zitten er afhankelijkheden in. Maar de potentie hierin kan erg groot zijn.

 

Wij online marketeers zijn gek op het doormeten van alles wat er op onze website gebeurd. Nadeel is dat dit soort tracking een negatief effect heeft op de site performance. Het is dan ook goed om te beoordelen wat je echt nodig hebt aan tracking en waar je echt wat mee doet. De overweging die je moet maken is of de tracking hierin belangrijk genoeg is om de gebruiker hiermee lastig te vallen en een slechtere experience te bezorgen. Kijk ook naar tracking die bijvoorbeeld niet meer gebruikt wordt, maar nog wel wordt ingeladen.

 

Het was echt een top dag bij BrightonSEO met veel handige inzichten en nieuwe trends om in de gaten te houden. UX en SEO gaan hand in hand en developers zijn je beste vriend. Wil je meer weten over SEO en hoe wij je daarbij kunnen helpen? Neem contact op met Gijs. Wij zijn er volgend jaar in ieder geval weer bij. Tot dan!