• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Breaking: Demografische segmentatie in Google Analytics

NIEUWSUPDATE

01-10-2013

Ook dit jaar staat het Google Analytics Summit in Mountain View in het teken van aankondigingen voor grote Google Analytics updates. Na de 70 introducties van nieuwe functionaliteit in afgelopen jaar zijn we benieuwd welke functionaliteit tijdens de 2 conferentiedagen worden aangekondigd.

universal-analytics.620x250.75.Lanczos3.

Dinsdag 1 oktober 2012, 18 uur NL tijd (9 uur in Mountain View) startte het summit met de eerste aankondigingen. Met de uitbreiding van Google Analytics met demografische data, het beschikbaar komen van cross device metingen en krijgen van inzicht in de impact van bannercampagnes als hoogtepunten van de eerste sessie.

Uitbreiding rapportages met demografische data

Per direct is het mogelijk om Google Analytics rapportages te segmenteren op demografische karakteristieken, zoals leeftijd. Niet alleen biedt dit veel meer inzichten in de ROI van je marketingcampagnes per doelgroep. Het biedt ook veel extra mogelijkheden om heel specifieke remarketingcampagnes op te zetten die zich bijvoorbeeld richten op mannen tussen de 25 en 34 jaar uit regio Utrecht die specifieke pagina's op de website hebben bekeken.

Oogst heeft via een beta al enkele maanden toegang tot deze data voor een account en de directe inzichten die dit oplevert zijn zeer goed en bruikbaar. Google zal dit ook gaan koppelen aan targetingmogelijkheden op GDN en later waarschijnlijk ook op Search.

 

 

Cross device metingen ook voor huidige Analytics versie beschikbaar

Vandaag werd al aangekondigd dat  binnen Google Adwords cross device tracking beschikbaar isgeworden. Een grote doorbraak in het beoordelen en optimaliseren van (mobiele) campagnes. Naast Adwords komen deze cross device metingen nu ook beschikbaar voor alle huidige Google Analytics gebruikers (properties). Dit betekent dat gebruikers hun campagnes beter inzicht krijgen in de impact van marketingkanalen over alle devices heen. Hier is geen migratie naar de nieuwe versie van Google Analytics, Universal Analytics, voor noodzakelijk.

Bepaal de impact van Banner views op conversie + funnel

Google heeft aangekondigd dat de viewdata vanuit Doubleclick beschikbaar komt in Google Analytics. Dit betekent dat de invloed van Doubleclick bannercampagnes op de conversieresultaten inzichtelijk wordt en vooral hoe dit samenwerkt met andere kanalen om tot conversie te komen.

 

 

Deze aankondigingen zijn grote stappen in het scherp krijgen wie je klant nu is, en hoe je deze beter kunt benaderen.

Dit artikel is geschreven door Arjen Hettinga en Martijn Staal van Oogst. Tijdens de Google Analytics Summit 2013 in Mountain View doen meerdere  Oogst  consultants zij verslag van nieuwe aankondigingen.

Dit artikel is ook verschenen op Emerce Topics