• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Affiliatedag 2013: tijd voor marketing innovatie

NIEUWSUPDATE

03-06-2013

Tijdens de presentaties werd goed zichtbaar dat grote affiliates verder uitlopen op de longtail. Zij weten hun inkomsten goed te investeren in (content)marketing. Inmiddels maken deze affiliates ook de sprong naar offline marketing.

affiliatedag2013.620x250.75.Lanczos3.no.

Zo wordt er steeds vaker geadverteerd op tv en worden er televisieprogramma's gesponsord. Daarnaast zetten adverteerders grote stappen om de bijdrage van affiliate marketing te optimaliseren. En niet zonder reden: de marktverwachtingen voor komend jaar zijn positief!


Data sharing wordt steeds belangrijker

Zanox benadrukte het belang van data sharing. Help als adverteerder je netwerk en affiliates meer met marketingdata. Door partners meer inzicht te geven in de doelgroep, wanneer deze online is en waar ze op dit moment het meest in zijn geïnteresseerd kunnen affiliates hun bezoekers benaderen met nog beter afgestemde content. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer verkeer en een betere conversie. Door het delen van informatie zorg je er als adverteerder voor dat affiliates zich sneller ontwikkelen en zich beter kunnen afstemmen op de behoefte van de doelgroep. Dit maakt het affiliatekanaal relevanter en professioneler. Hierdoor wordt het voor potentiële adverteerders interessanter om over te stappen van andere marketingkanalen. OHRA liet zien hoe zij dit aanpakken middels het topprogramma en wat voor succes dit heeft gebracht. Met deze marktbenadering wist OHRA een Affiliate Award in de wacht te slepen.


Mobile marketing blijft kriebelen

Mobile en tabletgebruik blijft voor de hele online markt een enorme kans. Nederland scoort erg goed op penetratie en gebruik van smartphones en tablets. Uit de diverse presentaties en vragen die daar uit voortvloeiden werd overigens wel duidelijk dat er binnen de branche nog geen helder beeld is hoe deze mogelijkheden goed benut kunnen worden. Door nu te anticiperen kan de affiliate branche zich echt onderscheiden ten opzichte van andere kanalen. Echter zal hier wel mee getest moeten worden. Mobile kan daarmee de nieuwe kortingscodes worden voor de branche!

mobile-marketing-blijft-kriebelen.jpeg     

De recessie biedt kansen

Ondanks de moeilijke economische tijden liggen er toch kansen voor de affiliate branche. Waar de display markt in 2012 te maken kreeg met een enorme daling wist de affiliate markt met 3,3% te groeien.  Door het lage consumentenvertrouwen besteden adverteerders hun budgetten in andere kanalen. De ROI wordt hierbij nog belangijker. Het is dan ook niet vreemd dat adverteerders steeds meer de voorkeur geven aan het CPS-model. Dat biedt mogelijkheden voor affiliates! Overigens wil dat niet zeggen dat de markt nu achterover kan gaan leunen, integendeel zelfs. Er zijn binnen het affiliate kanaal een aantal verschuivingen zichtbaar. Adverteerders hebben minder interesse in mailings en spaarprogramma's. In plaats daarvan gaat er meer interesse uit naar content gerelateerde sites, vergelijkers, etc.  

Er moet dus gewerkt worden aan de toegevoegde waarde voor adverteerders. Jurkjes.nl liet tijdens hun pitch goed zien dat begrepen te hebben. Het platform heeft een make over gehad, er wordt geblogd en de site krijgt een fashion minded look and feel. Ook Kortingscode.nl innoveert. Zo is de website behoorlijk op de schop gegaan en zijn er nieuwe functionaliteiten toegevoegd waardoor het een veel persoonlijker aanbod kan tonen.
Het benutten van deze economische kans zorgt ervoor dat de drempel voor adverteerders verlaagd wordt om (meer) te gaan werken met affiliates. Hiermee kan een basis worden gelegd voor betere economische tijden.

online-marketing-vs-affiliate-marketing.

Succesvoller door beïnvloedingsprofielen

Ook staat 2013 in het teken van conversie optimalisatie. Dat beaamt spreker Maurits Kaptein tijdens de sluitende sessie. Zijn verhaal was een duidelijke oproep aan adverteerders en affiliates; ga het gedrag van bezoekers op je website beter beïnvloeden! De reden hiervoor is dat de offline conversie ruim  20% hoger ligt dan online. Werk aan de winkel dus. Mogelijke oplossingen liggen in het gebruik van beïnvloedingsprofielen. Martijn Staal voegde daar tijdens zijn presentatie aan toe dat het ook belangrijk is om de toegevoegde waarde van affiliate bezoekstromen en individuele affiliates in kaart te brengen en vervolgens op maat te belonen. Conversie attributie is een thema dat al enige tijd op de agenda staat, maar vaak blijft het bij abstracte oplossingen. Tijdens zijn presentatie vertelde hij hoe adverteerders de toegevoegde waarde in kaart kunnen brengen, en onder ander met website personalisatie hun website zonder tussenkomst van IT eenvoudig op affiliates af kunnen stemmen.

Kortom

Er is voor dit jaar genoeg werk aan de winkel! De economische omstandigheden zorgen ervoor dat de overstap voor adverteerders van andere kanalen naar het affiliate kanaal interessanter wordt. Als deze kans door de branche met beide handen wordt aangegrepen om adverteerders de kracht van affiliate marketing te laten zien wordt er een goede basis gelegd voor betere economische tijden in de toekomst. Andere kansen als conversie optimalisatie, mobile marketing en het delen van data kunnen er vervolgens aan bijdragen dat het kanaal nog relevanter gaat worden.


Tijdens deze editie van de Affiliatedag werd duidelijk dat de branche zich snel ontwikkeld. Door de kruisbestuivingen met andere online specialismen is er steeds meer kennis paraat. Dit leidt er toe dat als de aanwezigen de hoofdlijnen van deze editie goed weten te vertalen naar hun eigen website ze een grote voorsprong voor zichzelf kunnen creëren. Wellicht staan zij volgend jaar dan wel op het podium om te vertellen over hun best practices.