• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

AdWords wijzigt exact en phrase matching

NIEUWSUPDATE

19-08-2014

Vanaf eind september zullen exact en phrase matching veranderen binnen AdWords. Hoewel de termen en matchtypes blijven bestaan, is vanaf eind september 'sterk gelijkende varianten opnemen' de standaard matchingoptie.

Ben je search marketeer en houd je van de volledige controle over je AdWords-campagnes? Bijvoorbeeld door verschillende biedingen voor enkelvouds- en meervoudsvormen te hanteren (autoverzekering en autoverzekeringen) en precies te willen weten waar je advertenties worden weergegeven?

 

Helaas, die tijd is voorbij. Close variant matching wordt vanaf eind september binnen AdWords de norm en de pure exact en phrase matches komen te vervallen. Hiermee worden je zoekwoorden automatisch ook gematcht aan 'sterk gelijkende zoekwoorden' zoals spelfouten, typo's en meervoudsvormen.

 

Close variant matching is binnen AdWords al geruime tijd de standaard matchingoptie voor exact- en phrasematchzoekwoorden en de meeste campagnes zullen al zijn opgezet met het oog op deze matchingoptie. Het is een uitstekende keuze voor diegenen die geen zoekvolume willen missen rondom belangrijke zoektermen, of snel een campagne willen opzetten. Elke campagne heeft dit al als defaultinstelling, maar dit kan nu nog worden uitgezet. Die keuze komt dus te vervallen.

 

Niet alle marketeers waarderen deze gedwongen overstap en velen bekijken deze stap argwanend, sommigen zelfs met ongeloof. Het levert Google immers meer matches op, meer klikken en dus meer inkomsten.

 

Op zich is deze close variants match niet slecht. Het is vooral het verlies van keuze en controle dat sommigen tegen de borst stuit. Een bezwaar dat met het invoeren van Enhanced Campaigns ook ontstond ten aanzien van mobiele campagnes.

Wil je meer weten over de technische implicaties van deze wijziging, lees dan verder op MarketingFacts. Je kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen voor een persoonlijk advies.