• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Adwords effectiviteit verhogen en impact van social media meten

BLOG

02-04-2012

De laatste weken is er een groot aantal ontwikkelingen in Google Adwords en Google Analytics doorgevoerd die effectiviteit verhogen en meer inzicht geven binnen analytics. In dit artikel zetten we de volgende ontwikkelingen op een rijtje: Google Adwords advertentie extensies, Google Analytics social media data hub en het feit dat Google Analytics Multichannel data wordt uitgebreid.

blog_logo.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.jp

Google Adwords advertentie extensies

Via advertentie extensies biedt Google de mogelijkheid om advertenties extra relevant te maken voor gebruikers. Dit betekent dat naast de standaard 3 tekstregels (titel en beschrijving) advertenties uitgebreid kunnen worden met extra informatie. Enkele van de extensies die al langer mogelijk waren, zijn advertentie sitelinks (extra tekstlinks onder de advertentie) en locatie extensies (adressen van bijv. kantoren). Indien deze worden vertoond, zorgt dit voor een CTR verhoging tot 30%.

Google heeft de mogelijkheden voor extensies verder uitgebreid. We vinden dit de meest relevante voor zowel E-commerce als niet-Ecommerce:

  1. Social Extensions:linkt advertentieteksten aan Google+ pagina's. Dit verhoogt de CTR gemiddeld met 5-10%
  2. Multiple Addresses for Location Extensions: het is mogelijk om meerdere vestigingen tegelijk te tonen. Als een bezoeker op de plus box klikt, worden locaties in de buurt getoond.
  3. Click-to-Call Phone Extensions: als bezoekers met een mobiele telefoon zoeken, wordt een telefoonnummer getoond zodat zij direct kunnen bellen in plaats van eerst de website te bezoeken.

 

Overige E-Commerce gerichte extensies

  1. Seller Rating Extensions: reviews van verkopers worden in de advertentie of organische resultaten getoond. Bij >30 reviews worden de advertenties ook uitgerust met seller ratings.
    Ook worden de ratings getoond in de Google Shopping resultaten.
  2. Product Extensions: op basis van de Google Shopping datafeed wordt relevante productinformatie (afbeeldingen, titels, prijzen) getoond in een box onder de advertentie. Zonder meerkosten is hiermee een hogere CTR en conversiepercentage te realiseren. 

 

Google Analytics social data hub

Tot nu toe was vooral de impact van social media op de website van adverteerders zelf meetbaar. Maar wat doen (potentiƫle) klanten buiten de eigen website om, op de social media zelf? Sinds kort is ook data over het bezoekgedrag binnen social media zelf beschikbaar.

Collega's Martijn en Frederik schreven hier artikelen op Emerce en Marketingfacts over. 

 

Google Analytics Multichannel data wordt uitgebreid

Multi-channel trechters waren al langer beschikbaar, waarmee de bijdrage van individuele kanalen aan conversies kan worden vastgesteld. Nieuw is de mogelijkheid om te bepalen wat de weging is waarmee kanalen kunnen bijdragen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen dat branded zoekverkeer minder zwaar meeweegt ten opzichte van generiek zoekverkeer of dat het bedrijfskanaal op Youtube zwaarder meetelt dan het Youtube kanaal van gebruikers. Hoewel deze feature nu nog exclusief voor Premium gebruikers beschikbaar is, wordt deze uiteindelijk breed uitgerold.