02-06-2013
In de afgelopen weken (mei 2013) verzamelde het Oogst Online Marketing team weer actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche voor je, zodat jij in een oogopslag bij kunt blijven.
.png)
Website optimalisatie
- Marketeers houden van online recensies over hun merk en producten; deze recensies zouden voor een hogere verkoop zorgen en het merk positief beïnvloeden. Klopt dit? Zo ja, moeten die recensies dan positief van inhoud zijn? En hoe kom je als marketeer aan kwalitatief goede recensies? Zorgen online recensies echt voor meer verkoop?
- Veel organisaties zijn afhankelijk van boekingen die reizigers doen wanneer ze op locatie zijn. We weten al dat dit boeken-on-the-go meestal gebeurt op een smartphone. Maar wat maakt nou eigenlijk dat reizigers wel bij het ene bedrijf boeken en niet bij het andere? Reviews geven doorslag bij mobiele aankopen
Google

- Webwinkeliers die geen Product Listing Ads afnemen bij Google, verschijnen vanaf 11 juni 2013 niet meer in de resultaten van Google Shopping. Nu al komen webwinkels nauwelijks nog kosteloos bovendrijven in de productenzoekmachine. Het was al bekend dat Google Shopping in het tweede kwartaal van dit jaar helemaal zou zijn overgegaan op een commercieel model
- Google Offers wordt komende zomer opgenomen in de mobiele applicaties van Maps. Amerikaanse gebruikers van het kaartenprogramma krijgen dan actuele lokale aanbiedingen voorgeschoteld. Door de integratie met Zagat worden ook reviews van restaurants direct zichtbaar in de app.
- Google mag zijn eigen diensten voorrang geven als dat beter is voor de gebruiker, vindt een Duitse rechtbank. Dat is de uitkomst van een antitrustzaak die een Duitse verzameling van weerdiensten aanspande tegen Google.
Web Analytics
- Viziware brengt online analysetechnieken naar de fysieke winkelvloer. Het systeem, dat in de basis een combinatie van software en een camera is, kan alle bewegingen op het gebied van digital signage meten. Het maakt digitale reclameborden, schermen dus, interactief om vervolgens te kunnen meten wie hoe met de getoonde uitingen omgaat.
- Volgens eencomScore studie in opdracht van Google, voltooit 63% van de bezoekers aan een website hun aankopen offline. Online bestaan er tal van manieren om het gedrag van bezoekers te volgen; tracking cookies, heat maps, klik tracking, advertentie retargeting etc, maar zodra die persoon telefonisch contact op gaat nemen, zijn we verloren. Hoe Call Tracking in combinatie met Google Analytics zorgt voor meer winst.
SEA
- Google AdWords Keyword Planner sinds deze maand live. AdWords gebruikers vinden de Keyword Planner nu in hun AdWords accounts. Keyword Planner combineert data van de Keyword Tool en Traffic estimator, welke beiden binnen 2 maanden gediscontinueerd worden.
SEO

- Van ondergedoken Panda tot killer-Penguin; de langverwachte tweede generatie Penguin update is uitgerold. Van de Engelse zoekopdrachten heeft 2,3% last gekregen van deze algoritme verandering. En ook in andere landen is de update inmiddels succesvol uitgerold. Oogst kijkt terug naar het ontstaan van de gevreesde Google updates en geeft adviezen om ook in de toekomst beter voorbereid te zijn.
Mobile Marketing
- Steeds meer Nederlanders ontdekken het gemak van online kopen met smartphone of tablet. In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73% ten opzichte van de tweede helft van 2011. De totale omzet van M-commerce stijgt in de tweede helft van 2012 naar €310 miljoen. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2
- Google onderzoek toont aan 'Meest populaire in-store online mobiel gebruik is prijsvergelijken'
Social Media Marketing
- Pinterest koppelt meer productinformatie aan pins; webwinkeliers kunnen gerichter adverteren door specifieke productinformatie aan de consument te tonen. Dankzij de update linken de afbeeldingen in de pins niet meer alleen naar de bron, maar kan er extra relevante informatie als recepten, filmrecensies en prijs- en voorraad informatie voor producten worden toegevoegd onder de afbeelding.
Cookie wetgeving

- Minister Henk Kamp versoepelt de cookiewet. Hierdoor wordt het mogelijk om pop-ups, waarin expliciet toestemming wordt gevraagd voor de plaatsing van cookies, af te schaffen."Ik vind het heel belangrijk dat de privacy van internetters wordt beschermd", aldus de minister. "Tegelijkertijd moeten we er voor zorgen dat deze bescherming niet doorslaat en burgers onnodig veel hinder ondervinden."
- Hoewel er een einde komt aan de vele 'OK-knoppen' en cookiemuren op websites, is de Consumentenbond nog altijd niet te spreken over de herziene cookiewetgeving. De recente voorstellen bieden geen betere privacybescherming opleveren. De bond wil dat consumenten de mogelijkheid krijgen om trackingcookies, die hun gedrag volgen op internet, te weigeren.
- Europa zoekt naar een werkbaar compromis voor de cookie wetgeving. Pseudo-anonieme data is daarbij het nieuwe toverwoord: cookies die niet tot de persoon herleidbaar zijn, maar wel interesse profielen samenstellen.
Conversie optimalisatie
- Online verkoopacties kunnen omzetpieken van honderden procenten genereren. Niet zo gek dus dat steeds meer webshops hun eigen 'happy hour' of 'VIP-avond' introduceren. Maar hoe giet je dit nu in een aantrekkelijk vaatje en met welke technologische aspecten moet je rekening houden? Hoe zet je korting in als verkoopstimulering in je webwinkel?
- De Amerikaanse start-up Zooz heeft een betaalmethode ontwikkeld waarmee consumenten in een online of mobiele advertentie een product kunnen aanschaffen. Het 'In-Ad Payments'-systeem kan worden gebruikt voor advertenties op websites en in apps. Tussen het adverteren van een product op een website of in een app en de checkout bevindt zich meestal een aantal kliks, waarbij consumenten de mogelijkheid hebben om af te zien van aanschaf. Maar wat als online shoppers met één handeling direct in de advertentie kunnen afrekenen?
Affiliate Marketing

- Realiseer meer bezoekers uit social & search via content marketing voor jouw affiliate site. Hoe blijf je Google updates voor en zorg je voor meer bezoekers uit de zoekmachines? Hoe zet je sociale media nu echt in voor meer bezoekers? Content marketing is hierbij zeer belangrijk. Maar hoe zet je dit concreet in voor jouw website? Hoe bepaal je onderwerpen? Hoe promoot je je content succesvol? Op Affiliatedag 2013 gaf Frank Husmann praktijk voorbeelden en tips waar je direct mee aan de slag kunt gaan voor jouw website.
- Oogst sprak op Affiliatedag 2013 over 'Optimaliseer de bijdrage van affiliate marketing'. Het opzetten en verder uitbouwen van een succesvol affiliate programma is een intensieve bezigheid. Hoe zorg je er als adverteerder voor dat de aandacht aan de juiste (bijdragende) affiliates wordt besteed en het affiliate kanaal optimaal samenwerkt met de andere marketingkanalen?
Interessante online weetjes
- Welke factoren beïnvloeden een aankoopbeslissing? In een top tien worden factoren weergegeven die van invloed zijn op een aankoopbeslissing. Hieruit blijkt de kwaliteit van het product de belangrijkste factor (56 %), gevolgd door gratis verzending (49 %) en een eenvoudig retourproces (35 %). Bekijk de complete Infographic.
- Internetwinkels behaalden 6% meer omzet in maart; Non-food detailhandel maakt vrije val. Dat blijkt uit cijfers van die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd.
Smaakt dit naar meer, dan verwijzen we je graag naar de Oogst blogpagina waar je nog meer must-read artikelen uit de afgelopen weken terugvindt. Je kunt je ook inschrijven voor de periodieke Oogst email nieuwsbrief dan brengen we het nieuws minimaal 6x per jaar tot in je email inbox.