• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

7 tips voor verleidelijke retargeting

NIEUWSUPDATE

16-02-2016

Retargeting wordt gezien als de meest effectieve manier van display advertising. Het wordt door meer dan 75% van de meest succesvolle online bedrijven ingezet. Meestal wordt retargeting toegepast als de doelgroep niet heeft geconverteerd. Dit heeft de afgelopen tijd tot veel irritatie bij de consument geleid, aangezien dit opdringerig kan over komen. Hierdoor heeft retargeting een negatief imago gekregen en dat is niet helemaal terecht. 

retargeting.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.

Door het anders in te zetten, kan retargeting positief uitpakken voor zowel consument als adverteerder. Collega Willem Jan van Amerongen geeft 7 tips voor verleidelijke retargeting. 
 

Hoe werkt retargeting precies?              

Afhankelijk van een actie of bekeken pagina op een website wordt je IP-adres vastgelegd of worden gegevens omtrent je bezoekgedrag opgeslagen in een cookie. Op basis van deze cookie kan op andere websites beschikbare advertentieruimte gevuld worden met gepersonaliseerde advertenties van de bezochte website.     

Zoals eerder al werd benoemd, heeft retargeting de afgelopen tijd tot veel irritatie geleid. Uit recent gepubliceerd onderzoek van IAB Nederland komt naar voren dat de Nederlandse consument zich vooral aan internetadvertenties ergert omdat het er simpelweg 'te veel zijn' (73%) en de advertenties zorgen voor een te trage performance (42%). 36% installeert een adblocker om te ontkomen aan retargeting. Het gebruik van adblockers is de grootste schrik van iedere adverteerder. Maar wat kun je hieraan doen?

In plaats van retargeting toe te passen wanneer de doelgroep niet heeft geconverteerd, zijn er ook andere (minder gebruikte) manieren om bezoekers te retargeten. Onderstaande tips zorgen voor verleidelijke retargeting.
 

1 . Cross- en upselling

Retargeting kan worden ingezet voor het cross-sellen van producten. Het voordeel dat de adverteerder heeft, ten opzichte van de concurrentie, is een unieke schat aan data. De adverteerder weet bijvoorbeeld exact welk type printer is gekocht en welke cartridges daarbij horen. Of welke verzekering het beste bij de zojuist afgesloten reis kan worden aangeboden. Hiermee wordt de relevantie vergroot en daarmee ook de kans op conversie. Wanneer de bezoeker ook nog eens een positieve perceptie heeft over de adverteerder, dan is de kans nog groter dat de bezoeker opnieuw converteert.
 

2. Consumer experience verbeteren

Retargeting kun je richten op de nazorg van een product. Hierbij kan worden gedacht aan het benaderen van klanten met betrekking tot hun recent aangekochte product. Dit principe kan onderdeel zijn van je service. Denk hierbij aan het benaderen van klanten met enkele vragen over het aangekochte product ("Bent u nog steeds tevreden?") of aan te geven dat het serviceteam graag vragen beantwoordt.
 

3. Het realiseren van merkambassadeurs

Door klanten te retargeten zal de 'top-of-mind-awareness' toenemen; het principe dat klanten eerst aan jouw merk denken en dan pas aan de concurrent. Die loyaliteit zorgt vervolgens voor een hoge 'Net Promotor Score'. Verschillende onderzoeken wijzen erop dat 'Promotors' van het merk niet alleen zelf een herhalingsaankoop doen, maar ook vrienden of collega's overtuigen tot een aankoop. De klant wordt dus een ambassadeur van het merk!
 

4. Klanten kortingscoupons aanbieden

Klanten houden van een happy end. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan het geven van kortingscoupons. Dit stukje voordeel wordt door klanten gewaardeerd en vergroot de kans op een herhaald bezoek. Vooral omdat zij de coupon alleen bij jou kunnen verzilveren.
 

5. Klanten informeren

In sommige gevallen is het handig om een klant te informeren. Dit geldt bijvoorbeeld voor kledingwinkels (aankondigen van de nieuwe collectie of sale), maar ook voor seizoensgebonden producten. Aangezien het cookietermijn soms tot meer dan 500 dagen kan worden ingesteld, is het mogelijk om over een langere termijn klanten te benaderen.
 

6. Klanten bedanken

Dit gebeurt niet vaak; een klant die wordt bedankt. Echter wordt dit gezien als een leuke ervaring, en een prettige ervaring blijft in het geheugen hangen. Deze verrassing versterkt het positieve gevoel tegenover het bedrijf en vergroot de kans op klantbehoud.
 

7. Klantenreviews genereren

Uit onderzoek is gebleken dat klantenreviews steeds populairder worden. Organisaties die zelf actief aanbevelingen en reviews verzamelen zien het aantal conversies toenemen met een gemiddelde van 18%. Volgens Forrester Research bekijkt maar liefst 71% van alle bezoekers klantbeoordelingen en laat 77% zich hierdoor zelfs beïnvloeden. Het verkrijgen van positieve klantenreviews is dus van groot belang.

Consumenten vinden recensies betrouwbaarder dan informatie die vanuit de webwinkel of fabrikant. Dit is eenvoudig te verklaren: consumenten hebben geen baat bij de verkoop en geven dus objectievere informatie, op basis van hun eigen ervaringen.
 

Inzet en kansen van retargeting

Retargeting is dus met verschillende doelen in te zetten. Het resultaat hoeft niet per se direct-response (sales) te zijn, maar kan zich ook uiten in verbeterde klantenrelaties, user-experience en klantloyaliteit. Zeker vanuit marketing-oogpunt zijn dit zeer belangrijke doelstellingen. Het is daarom verstandig om van tijd tot tijd een kritische blik op de marketingkanalen te werpen en de verscheidenheid aan technieken en tactieken in overweging te nemen.
 

Advies nodig?

Wij helpen je graag verder! Neem contact op via info@oogstonline.nl of bel 020-7155220.
 

Dit artikel is ook te vinden op Hostnet.nl