• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

4 key learnings van Friends of Search 2016

NIEUWSUPDATE

15-02-2016

Donderdag 11 februari was het zover: een uitverkocht Friends of Search. Met een upgrade van zowel locatie als sprekerslijst hebben brancheorganisaties IAB en DDMA dit jaar weer flink uitgepakt. De derde editie van hét search congres van Nederland vond plaats in de Kromhouthal te Amsterdam en bood podium aan ruim 20 nationale en internationale sprekers. Het resultaat: een dag vol inspiratie, nieuwe inzichten en presentaties van hoog niveau.

fos16.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.png

Oogst sponsorde Friends of Search en presenteerde het Nationale Search Onderzoek 2016 dat wordt uitgevoerd door IAB en DDMA. Jeroen Vos, SEO Consultant bij Oogst, doet verslag van deze geslaagde dag.

collagefos2.png?q=90

 

Inspiration to Perspiration

Wil Reynolds, oprichter en Director of Strategy bij SEER Interactive, startte de dag met een treffend en herkenbaar punt: 'Getting Things Done'. Niets is zo zonde als het opdoen van inspiratie en ideeën om het vervolgens links te laten liggen. Hoe realiseer je nieuwe inzichten en zet je deze om in acties?

'Genius is 1% Inspiration and 99% Perspiration'

Binnen zijn eigen bedrijft werkt Wil met frameworks, concrete handvatten om dingen echt gedaan te krijgen. Welk punt heeft prioriteit, wat is de toegevoegde waarde en de impact van de gewenste verandering? Door een voorstel in- en overzichtelijk te maken, wordt duidelijk wat de wijziging oplevert. Oftewel: getting things done with frameworks.

Ook benadrukte Wil het belang van de verspreiding van SEO over de gehele organisatie. Doorbreek de silo's! SEO raakt immers zoveel kanalen en divisies in een organisatie en het SEO succes is wederzijds afhankelijk van deze kanalen en divisies.

'What doesn't connect to revenue doesn't get funded'


Turning numbers into stories: creative Data Driven Link Building

Iedereen die zich al enige tijd bezig houdt met SEO weet hoe eenvoudig linkbuilding een aantal jaar geleden was. Startpagina's, directories, automatische links: allen droegen bij aan het relatief eenvoudig realiseren van een goede (top 3) positie.

Jaren later, jaren waarin Google druk aan het algoritme heeft gewerkt en de inmiddels welbekende Penguin en Panda updates meerdere keren voorbij kwamen, zijn dit soort technieken duidelijk verleden tijd. De waarde van dit soort links is fors afgenomen en de technieken zijn een directe aanleiding voor een penalty van Google.

Het vergaren van waardevolle relevante links naar je content en website zijn echter nog altijd belangrijke factoren voor het opbouwen van goede rankings en SEO autoriteit. Stacey MacNaught dook met haar presentatie dieper in een andere tactiek: content produceren op basis van data. Hierbij gaat het voornamelijk om onderzoeken welke in nieuwsartikelen zijn verwerkt. Deze artikelen worden verspreid middels outreach, social en PR en vervolgens opgepakt en gepubliceerd door diverse websites en media.

Stacey geeft aan dat er over het algemeen drie potentiële uitkomsten zijn voor zulk soort projecten:

De meest succesvolle projecten bevatten drie belangrijke elementen:

 

2.png?q=90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron Tecmark

Good Data

Wanneer is data goed? Er worden vijf criteria gegeven:

Een tip kan zijn om gebruik te maken van een onderzoeksbureau. Zij houden zich dagelijks bezig met dit soort zaken en herkennen bijvoorbeeld wanneer de vraagstelling kan leiden tot biased data.

 A Compelling Story

'But - data without a story is just a load of old numbers' - 'News publications do not publish surveys. They publish stories.'

Duidelijke taal. Essentieel om dus een verhaal te creëren, in plaats van een onderzoek. Zorg er bovendien voor dat je verhaal relevant is, op het juiste moment wordt gepubliceerd en nieuwe informatie bevat. Het liefst bevat je content een onverwachte twist of conclusie. Produceer verhalen waarmee de lezer zich kan identificeren, die dichtbij staan en emotie opwekken.

A Linkable Asset

Als je een goed verhaal hebt kunnen publiceren door correct gebruik van data wil je er ook nog wat SEO waarde en autoriteit mee opbouwen. Hoe krijg je journalisten en andere diverse media nou zover om een link te plaatsen? Stacey's tip: zorg voor extra informatie op je eigen domein. Plaats op je eigen website bijvoorbeeld extra visuele content, de complete dataset of creëer een embeddable tool om het verhaal te ondersteunen.

Bovenstaande elementen zijn geen garantie voor succes, maar wel de belangrijkste factoren om tot die mooie Happy Place sweet-spot te komen.
 

Re-thinking PPC Marketing in 2016 and beyond

SEA guru Larry Kim, oprichter van WordStream, heeft een duidelijke visie op zoekmachinemarketing. De huidige situatie toont het aan, het roer moet om:

'The greatest strength of  PPC Search Ads is also its greatest weakness'

De vraag hierbij luidde als volgt: hoe zorg je voor nieuwe vraag naar producten en diensten met je AdWords advertenties?

Volgens Larry moet er meer op assisted conversions worden gefocust in plaats van alleen op directe conversies. En Social Media Ads zijn daar bij uitstek geschikt voor. Belangrijk is om te focussen op kwaliteits- en relevantie score en 'ad impression share'. Goede content wordt namelijk gezien als relevant en maakt daarbij het verschil. Welke posts werken goed en genereren veel engagement en organisch verkeer? Wees kieskeurig, benut unieke kansen en zet deze om in betaalde advertenties.

Bouw dus verder op high engagement content en zet all-in op promotie van succesvolle posts via sociale netwerken. Let wel op: promoot je posts alleen door middel van influencers. 'If you can't find a segmented audience to promote to, don't promote the content.' Bereik specifieke gebruikers via targetingfeatures als device, demografische gegevens en gedrag.

larry-kim.jpg?q=90

 

What are the factors that make content more succesful in Search?

Marcus Tober, oprichter en CTO van Searchmetrics, sloot de dag af met een presentatie over de ranking factoren van 2016. Zijn bedrijf Searchmetrics levert een SEO en Content Marketing platform en bezit een enorme hoeveelheid relevante data over zoekresultaten en SEO-factoren. Vanuit deze data brengt Searchmetrics regelmatig een onderzoek naar buiten over de correlatie van verschillende ranking factoren.

Marcus heeft voor deze editie van Friends of Search een zelfde soort onderzoek uitgevoerd, specifiek voor het Nederlandse Google domein. De resultaten van dit onderzoek, en bijbehorende FoS presentatie, zijn beschikbaar gesteld door Searchmetrics. Het resultaat: een aantal belangrijke en wellicht opvallende uitkomsten.

Content

Voor mensen die zich met SEO bezig houden, zal het geen verrassing zijn dat het aantal woorden content een ranking factor is. Ook niet verrassend: het plaatsen van het keyword waar je op wilt ranken in de content is een ranking factor. Wat wél opvalt is dat het plaatsen van het keyword in de paginatitel een (kleine) negatieve correlatie heeft.

Takeaways. De top 10 resultaten hebben gemiddeld:

User Experience

Gebruiksgemak zal de komende jaren steeds belangrijker worden voor de vindbaarheid. Het aantal interactieve elementen op een pagina blijkt binnen deze categorie de ranking factor met de hoogste correlatie.

Ook het aantal interne links op de pagina scoort hoog. De integratie van lijsten op de pagina en het plaatsen van afbeeldingen boven de vouw zijn ranking factoren die positief correleren binnen de Nederlandse zoekresultaten. De top 10 resultaten laten deze elementen dan ook geregeld zien.

Sociale interactie

Interactie op social media is van invloed op de ranking binnen de zoekresultaten. Het onderzoek van Searchmetrics toont positieve correlaties aan bij interactie op Google+, Pinterest, Facebook én Twitter. Het loont dus om je content ook op de verschillende relevante sociale kanalen te plaatsen.

Marcus plaatste een duidelijke nuance en disclaimer bij dit onderzoek, belangrijk voor het interpreteren van de resultaten: correlatie is niet hetzelfde als een causaal verband!

Vier sessies vol nieuwe inzichten. De inspiratie is aanwezig, nu is het tijd voor de toepassing. Immers: "Genius is 1% Inspiration and 99% Perspiration."

Bekijk voor een impressie van Friends of Search de videopresentaties en foto's.

12719527_472429439621384_209766302782239

 

Dit artikel is ook te vinden op Emerce