winkelwagens-connectie

Online reputatie management of Search Engine Reputation Management (SERM) bestaat uit het monitoren en beinvloeden van de online reputatie van een merk, bedrijf of persoon. Hiermee wordt (verdere) beschadiging van de reputatie voorkomen of de reputatie zelfs hersteld.

De uitdaging

Wie schrijft, blijft. Helaas geldt dat ook voor negatieve ervaringen die online worden gepubliceerd. Het (laten) verwijderen van negatieve berichten uit de zoekresultaten (ont-Googlen) is in de praktijk vrijwel onmogelijk. Betekent dit dat je dit feit klakkeloos moet accepteren? Nee. Een weerwoord is wel degelijk mogelijk door zelf informatie te publiceren en door, indien mogelijk, de dialoog aan te gaan.  

Werkwijze online reputatiemanagement

Online reputatiemanagement maakt onder andere gebruik van de methoden en technieken van PR en zoekmachine optimalisatie (SEO). Hiermee wordt nieuwe en bestaande content beter gepositioneerd in zoekmachines. Voorbeelden van content zijn professionele artikelen, sociale profielen en blog comments.

Een alternatieve methode is het aangaan van de dialoog met de eigenaar van de schadelijke informatie en proberen tot een vergelijk te komen. Een combinatie van online reputatie management met webcare is een goede optie als het negatieve consumentenervaringen betreft.

Monitoren en actie ondernemen

Oogst monitort de zoekresultaten op (potentieel) schadelijke berichtgeving en stelt in samenwerking met de PR- of communicatie afdeling een plan van aanpak op. Daarna kan gericht worden gewerkt aan het verbeteren van het imago door het publiceren van eigen, positieve informatie dat het beeld in de zoekresultaten moet gaan domineren. Natuurlijk dient dit voor blijvende resultaten hand in hand te gaan met de wens om de reputatie ook inhoudelijk te verbeteren.

Online reputatiemanagement vergt een aanzienlijke inspanning maar er kunnen op termijn uitstekende resultaten mee behaald worden. Na het starten van een traject is een directe reactie mogelijk richting de markt en stakeholders via de resultaten van zoekmachines en andere online publicaties.

Wil je meer weten over online reputatie management, vul dan onderstaand formulier in.

Categorie: SERM SEO Zoekmachine optimalisatie social media reputation management

  • Share this article with your friends:
  • Share with your friends:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Regelmatig deelt Oogst actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche via de nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte!