0 Door: Arjen Hettinga
Multichannel_Avinash_Kaushik

Tijdens het Google Analytics Partner Summit in Mountain View heeft Google een baanbrekende update aangekondigd voor Google Analytics: het kunnen volgen van individuele bezoekers over meerdere apparaten. Een huge step in webanalytics! We leggen beknopt uit waarom deze stap zo belangrijk is.

Enorme groei bronnen en apparaten vóór conversie

Uit het ZMOT-onderzoek van Google is gebleken dat tijdens een gemiddeld aankoopproces in 2009 gemiddeld 5,27 bronnen werden geraadpleegd. In 2011 lag dit aantal bronnen op 10,4 en dit stijgt nog steeds. Om het aankoopproces nog complexer te maken, is het aantal apparaten (computer thuis/werk, laptop, tablet, smartphone) waarmee het aankoopproces wordt doorgelopen ook toegenomen.

Bijdrage overige apparaten nog vaak ondergewaardeerd

Het oriënteren naar een reis met een mobiele telefoon in de trein, het surfen langs hotelreviews op je iPad op de bank en de uiteindelijke aankoop van het product op de desktopcomputer: in een webanalytics-omgeving worden deze drie bezoeken tot dit moment als aparte bezoeken gezien en wordt in dit geval de verkoop toegekend aan de (laatste) sessie op de computer. Eerdere sessies (en evt. marketinginspanningen waardoor deze sessies tot stand kwamen) worden compleet genegeerd. Conversie-attributie lost het vraagstuk op één device al op, maar wanneer de verkoop over meerdere apparaten plaatsvindt, wordt alleen het apparaat van de aankoop gebruikt (‘last device counts’).

Universal Analytics: de oplossing voor meten over meerdere apparaten

Google heeft hier vandaag de oplossing voor aangekondigd: Universal Analytics. Door gebruikers van een unieke id (visitor id) te voorzien is het mogelijk al de individuele sessies over de verschillende apparaten aan elkaar te koppelen en zo het totale aankoopproces over alle apparaten in kaart te brengen.

Hoe werkt het technisch? - Zelf de ID aanleveren

Het koppelen van de conversiepaden is iets wat in eerste instantie de analytics-professional zelf moet inrichten. Door een Visitor ID door te geven aan Google Analytics, die op alle apparaten voor een gebruiker overeenkomt, worden de sessies gekoppeld. Vervolgens worden de gebruikersdata in Google Analytics geaggregeerd.

Het genereren van een ID is iets wat kan gebeuren wanneer een gebruiker inlogt. Dit ID is dan bijvoorbeeld gekoppeld aan het klantprofiel en is dus, ongeacht het device, altijd gelijk. Google Analytics plaatst een cookie bij de gebruiker met de gebruikers-ID, de overige informatie (die nu in cookies staat) wordt aan de serverkant opgeslagen.

Mocht je website niet over een inlogomgeving beschikken zijn er ook andere creatieve oplossingen te bedenken. Je zou bijvoorbeeld bij een aankoop op de bedankpagina de KlantID (vanuit het CMS) kunnen inscripten of het ID kunnen meegeven wanneer een gebruiker de website zich inschrijft of de website bezoekt vanuit een nieuwsbrief.

Het zelf aan moeten leveren van de ID levert beperkingen op. Het is goed denkbaar dat Google deze eenvoudig oplost door User IDs aan te leveren. Dat Google dit (nu nog) niet doet, kan een strategische keuze gezien alle recente issues rond de privacywetgeving.

Credits afbeelding: Avinash Kaushik

Google Analytics Summit 2012

Dit artikel verscheen ook op MarketingFacts

  • Share this article with your friends:

0 Reacties op ‘Nieuw in Google Analytics: cross-device meten’

Reageren op dit artikel?

vul uw vraag of opmerking in
  • Share with your friends:
Advies nodig? Neem contact op

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Regelmatig deelt Oogst actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche via de nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte!