0 Door: Nico Maessen

Afgelopen maand (oktober 2012) verzamelden de online marketeers van Oogst weer actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche. We zetten ze hier per topic op een rijtje voor je.

Web Analytics

Google Analytics Summit2012

  • Vanaf de Google Analytics Summit 2012 in MountainView volgden Oogst consultants de nieuwe ontwikkelingen van Google en brengen de hoogtepunten onder de aandacht:
    • Nieuw in Google Analyticsis het kunnen volgen van individuele bezoekers over meerdere apparaten. Door gebruikers van een unieke id (visitor id) te voorzien is het mogelijk al de individuele sessies over de verschillende apparaten aan elkaar te koppelen en zo het totale aankoopproces over alle apparaten in kaart te brengen. We leggen beknopt uit waarom cross-device meten zo belangrijk is.
    • Google zet serieuze stappen om de totale online én offline customer journey inzichtelijk te maken. Daarnaast wordt de conversie-attributiefunctionaliteit sterk uitgebreid. Hierdoor zijn marketeers nog een stap dichter bij het bepalen van de daadwerkelijke bijdrage van marketingkanalen.
  • Justin Cutroni van Google vatte de hoogtepunten van het Analytics summit samen. In een notendop komt het neer op een shift in benaderen van de data. Dat werd gedaan vanuit het bezoek en dat zal nu veranderen in de bezoeker of gebruiker en dat biedt vele mogelijkheden voor aanvullende inzichten in de customer journey. Hier zijn artikel over Universal Analytics.
  • Google introduceerde Google Tag Manager, waarmee je gemakkelijk scripts (zoals die voor web analytics, affiliate marketing, remarketing) kunt beheren. Dit verkleint de kans op fouten en hierdoor is enorm veel tijdwinst te boeken. Het inschakelen van een webmaster of externe IT leverancier voor het plaatsen van code wordt hiermee namelijk overbodig. Extra voordeel is het creëren van meer overzicht. Vanuit één locatie is te zien welke scripts er worden gebruikt.
  • Marktplaats.nl wil zijn klanten in de toekomst gaan adviseren op basis van gedetailleerd inzicht in het aankoopgedrag en externe factoren die de verkoop beïnvloeden. Daarom zal de advertentiesitestevig inzetten op ‘predictive analytics’.

 

SEO

SEO-Graffiti

  • Google Panda is een uitbreiding van het ranking algoritme van zoekmachine Google. Het doel is de zoekresultaten te verbeteren met websites van hoge kwaliteit.De 20ste Google Panda Update is uitgerold; 2.4% van Engelstalige zoekopdrachten werd erdoor beïnvloed.
  • Een heldere verklaring van de invloed van Social Media op SEO werd uiteengezet in een Hubspot artikel. Hoewel de bottomline nog steeds is: ‘zorg voor kwalitatief goede content’, is er wel iets veranderd in de afgelopen tijd. Zoekmachines nemen nu ook een sociaal aspect op in het zoek algoritme.
  • HTTP StatusCodes? Welke zijn er en hoe zet je ze goed in om linkjuice te behouden. Een mooi overzicht in een infograph.
  • In 7 stappen beter vindbaar in lokale zoekresultaten als je een winkelketen met meerdere vestigingen gaat voorzien van traffic. Hoe maak je fysieke winkels beter vindbaar?

 

Social & Facebook Marketing

  • SocialeMoeders staan vooraan bij de gedrags-verschuiving die marketeers en sociale netwerken verwachten. Het lijkt er sterk op dat zij de eerste demografische groep zijn die de smartphone of tablet vaker gebruiken dan de computer om sociale netwerken te openen.Heb jij moeders als doelgroep?
  • Bol.com zoekt in het Facebook kanaal om klanten en hun vrienden te inspireren voor nieuwe aankopen. Facebook gebruikers kunnen een applicatie van een gokautomaat in hun account installeren. Wie de eenarmige bandiet van bol.com een zwengel geeft, krijgt aankooptips van de webwinkel.

 

Google

Google

  • Altijd al binnen willen gluren bij Google ? Een speciale website laat foto’s zien die genomen zijn binnenin de acht datacentra die Google in bedrijf heeft in de Verenigde Staten, Finland en België. Je kunt dus nu een virtueel kijkje in Google’s datacentra nemen.
  • Google gaat lage kwaliteit 'exact match'-domeinen aanpakken. Het kan dan ook worden verwacht dat dit voor een aantal producten invloed zal hebben en vooral voor merken een positieve impact gaat hebben.
  • Een nieuw initiatief van Google is Field Trip. Hiermee biedt het de gebruiker een digitale reisgids op de smartphone. We blogden al eerder over de kansen voor de online travel branche met tips om deze ontwikkeling van Google het hoofd te bieden.
  • Googlewil zijn advertentieomzet stuwen met een creditkaart voor internetondernemers. De kaart wordt vanaf vandaag uitgegeven in Groot-Brittannië. Met AdWords Business Credit kunnen alleen zoekmachineadvertenties worden betaald.AdWords op krediet dus…

 

Cijfers uit de branche

  • Onderzoek toont aan: Booming e-business => clicks and bricks gouden duo. Consumenten hebben tegenwoordig de beschikking over een schat aan informatie via internet, maar het strategisch gebruik is erg verschillend. Acht op de tien Nederlanders oriënteert zich online om vervolgens in een fysieke winkel de uiteindelijke aankoop te doen, maar het kan ook andersom. Zo gaat 40% van de Nederlanders naar een fysieke winkel om te oriënteren, om het product vervolgens via internet aan te schaffen.
  • Onderzoek: 43% van alle Google  zoekopdrachten zijn lokaal. Hier is goed op in te spelen met SEO technieken en binnen AdWords campagnes, zodat je geen conversies mist.

 

Mobiel

mobilemarketing

  • Consumenten gebruiken liever tablet dan mobieltje voor zoekopdrachten in digitale retailsegment.In de loop van volgend jaar zal het tabletgebruik dat van mobieltjes overschaduwen. Het is zaak om voorbereid te zijn om de mobiele conversies binnen te halen.
  • Ook onderzoek van het CBS toont aan datzes op de tien internetters mobiel online gaan.
  • De overgrote meerderheid van de top 200 merken in Nederland heeft geen mobiele site.Top 200 merken. Dat zorgt ongetwijfeld voor een flink aantal gemiste conversies. Adverteerders missen zo ook massaal de aansluiting met consumenten.

 

Conversie optimalisatie

  • Greetz voegde recentelijk iDeal toe als mobiele betaaloptie. Meer dan een kwart van de kopers betaalde een maand later al met iDeal. Bonbedragen gingen omhoog, de conversie steeg.
  • Het optimaliseren van online conversie? Spiegel het gedrag van je klant binnen je AdWords campagnes. In dit artikel lees je meer over de kracht van overtuigen door in te haken op het online zoekgedrag.
  • Hoe helpt segmentatie bij het verbeteren van de conversie? Bestudeer het gedrag van bezoekers op je site en begeleid ze in hun customer journey naar jouw Call to Action.
  • In dit onderzoeksrapport worden de diverse modellen voor conversie attributie op een rij gezet en wordt er ingezoomd op de eigenschappen van elk model binnen de customer journey. Door het combineren van deze kennis met je eigen analytics data kun je je bezoekers beter begeleiden in het zoek/boek proces.

 

Interessante online weetjes

  • Snelheid van je website is van invloed op diverse metrics en KPI’s. Alleen al het feit dat conversie verbeterd kan worden door je site sneller te maken, zou reden genoeg moeten zijn om er mee aan de slag te gaan. Neem daarbij het relatief beter scoren in de zoekresultaten in combinatie met lagere marketingkosten, een hogere omzet en ROI en het zou mogelijk moeten zijn ook de rest van de organisatie hier van te overtuigen.
  • Een nieuwtje uit de modehoek; Shoppable video. Door middel van de hotspot overlays in de video kun je als consument direct een outfit bekijken en shoppen. Deze combinatie zorgt voor een ijzersterke combinatie van merkbeleving & verkoop. Vooral in Amerika zijn deze shoppable video’s sterk in opkomst. Scotch & Soda is de eerste in Nederland.Is dit het nieuwe online shoppen?
  • Wat voor type shoppers zijn er online en offline? Hoe oriënteren Nederlanders zich bij het online en offline shoppen? Waarom kopen Nederlanders op buitenlandse webshops? Deze vragen werden onderzocht in een jaarlijks onderzoek over de ervaringen met online kopen.
  • Onderzoek toont aan dat gratis retouren groot effect hebben op de loyaliteit van klanten. De uitgaven van mensen die ooit gratis retourneerden namen bij betreffende webwinkels flink toe. 

Smaakt dit naar meer, op ons blog vind je ook must-read artikelen uit de afgelopen maanden terug

  • Share this article with your friends:

0 Reacties op ‘Actuele Must-read artikelen’

Reageren op dit artikel?

vul uw vraag of opmerking in
  • Share with your friends:
Advies nodig? Neem contact op

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Regelmatig deelt Oogst actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche via de nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte!