Skyline havens Amsterdam

Het online kanaal is voor veel ondernemers een belangrijke bron van inkomsten maar ook van kosten. Het verbeteren van online resultaat door conversie optimalisatie is een zeer effectieve methode om het rendement van online marketing te verbeteren.

De uitdaging

Conversie optimalisatie is vaak een complex proces waarbij verschillende on- en offline disciplines zoals IT-capaciteit, web analytics en web design een rol spelen. Conversie verbetering mag geen inbreuk maken op de dagelijkse gang van zaken. Het uitproberen van ideeën of het testen van verschillende paginaversies en bestelprocessen doen we daarom liever eerst even in een aparte testomgeving.

Werkwijze conversie optimalisatie

Het verbeteren van conversie start met het in kaart brengen van de prestaties van de website.

Na een zorgvuldige selectie hebben wij gekozen voor Oogst als partner op het gebied van zoekmachine adverteren. In de aanloop naar het zorgverzekeringsseizoen heeft Oogst vanuit haar brede kennis van Web Analytics zeker bijgedragen bij zowel het optimaliseren van de site en de lopende Google AdWords campagnes.

Erik Hordijk, Eigenaar Verzekeringssite.nl

Er wordt specifiek gekeken naar de volgende vragen:

  • Hoe verhoudt het conversiepercentage zich ten opzichte van ‘typische’ branchegemiddelden?
  • Welke pagina’s scoren goed, welke slecht in termen van ‘bounce rate’ en verblijfsduur?
  • Wat zijn de prestatiebepalende elementen van die pagina’s?
  • In welke stappen van het bestelproces stappen bezoekers uit?
  • Waar gaan ze naartoe?

Op basis van de antwoorden worden hypothesen geformuleerd hoe we het conversiepercentage kunnen verbeteren en wordt een testopzet gemaakt voor het testen van verschillende paginavarianten.

Vaak resulteert dit in een cyclus waarin verschillende paginavarianten of bestelprocessen in een A/B-test of multivariate test (MVT) worden getest om de goedscorende pagina-elementen boven water te krijgen. Dit kan goed worden opgezet zonder inbreuk te maken op de dagelijkse gang van zaken door het inrichten van een aparte testomgeving.

Google Analytics en Google Website Optimizer zijn gratis tools die uitstekend geschikt zijn om pagina’s en bestelprocessen te testen en te verbeteren en conversie te optimaliseren. Daarnaast kunnen we uit de voeten met een breed scala aan alternatieve web analytics pakketten en tools.

Conversie optimalisatie door Oogst is een beproefde manier om het resultaat en rendement van je website en online kanalen als search advertising, affiliate marketing en SEO te verbeteren. Met bewezen oplossingen houden we rekening met de mogelijkheden en beperkingen van de organisatie en brengen we het online resultaat naar een hoger plan.

Categorie:

  • Share this article with your friends:
  • Share with your friends:
Advies nodig? Neem contact op

bol.com poppetje Online resultaat voor Bol.com
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Regelmatig deelt Oogst actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche via de nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte!