BEL ONS: 020 - 7155220

Structureel testen leidt tot 6%-27% conversiestijging en meer inzicht!

Hogere conversie door reviews voor Flinders

Over Flinders
Flinders is een woonwinkel met meer dan 15.000 designproducten van bekende merken als Vitra, Artemide, Moooi en Tom Dixon. Flinders heeft in totaal meer dan 100 designlabels in de collectie. Bij Flinders vind je design meubelen en moderne verlichting van Nederlandse, Scandinavische en Italiaanse designmerken, maar ook van labels uit Japan, Groot-Brittannië en Zwitserland.

  • Opgericht in 2010 als woon- en webwinkel op het gebied van design en interieur
  • Twee keer verkozen als beste Woonwebshop van Nederland
  • Woonwinkel in Zaandam, een shop-in-shop in Maastricht, een webshop, een online magazine en twee Flinders Cafés in Hilversum en Groningen

De uitdaging
De doelstellingen van Flinders waren:

  • Verbeteren van online conversie, klanttevredenheid en gebruikerservaring van de website
  • Kortcyclisch structureel testen

De aanpak
Om Flinders te ondersteunen met het structureel verbeteren van de gebruikerservaring op de website en het verbeteren van de conversie, is gekozen voor de volgende aanpak:

  • Priorisering hypothesen en testen

  • Oogst is als intern teamlid verantwoordelijk voor uitvoering en resultaten

Door de samenwerking met Oogst beschikt Flinders over een geavanceerde Google Analytics implementatie en is vervolgens de stap gemaakt naar Universal Analytics. Door de geavanceerde web statistieken wordt bijna iedere interactie op de website vastgelegd.

 

Om mee te komen in de toenemende online concurrentiedruk in de online marketingkanalen, is structurele conversieoptimalisatie voor Flinders essentieel. En sinds de uitbreiding naar het buitenland is het belang van testen verder tegenomen. Samen met Oogst wordt tweewekelijks o.b.v. de verwachte omzetgroei of kostenbesparing priorisering aan de uit te voeren testen gegeven.

 

Daarnaast heeft Oogst samen met Flinders een structureel conversieoptimalisatie traject opgezet, waarbij op basis van web statistieken en data die wordt verzameld uit o.a. het call center en gebruikersinterviews, continu nieuwe testen worden gedefinieerd en geprioriseerd. Oogst is als intern teamlid direct verantwoordelijk voor de uit te voeren optimalisaties en schakelt ook direct met IT.

 

Een belangrijke uitdaging vormde het testen van dynamische websiteonderdelen, in het geval van Flinders specifiek voor Magento. Voor het aanmaken van pagina specifieke testen zijn unieke urls vaak essentieel, maar dit wordt niet altijd in webshops ondersteund. De analisten van Oogst stelden daarom geavanceerde scripts op die het alsnog mogelijk maakten om pagina specifieke testen op te zetten.

 

Ook zijn de mogelijkheden voor tests door geavanceerde scripts sterk uitgebreid, omdat het bijvoorbeeld ook mogelijk wordt om hoovers enlayovers in te laden. Op deze manier is bijvoorbeeld een nieuwsbrief hoover getest, afgestemd op de huisstijl van Flinders. Dit leidde tot +58% meer aanmeldingen. De IT-afdeling van Flinders werd hierin volledig ontlast, doordat Oogst via o.a. Google Tag Manager testen onafhankelijk van IT kon uitvoeren.

Het resultaat
Inmiddels zijn meer dan 20 verschillende testen opgezet en afgerond. Resultaten liepen uiteen van 6%-27% conversiestijging. Een van de eerste testen was het samennemen van stappen in het bestelproces.

 

Na de start van conversieoptimalisatie traject bleek al snel de toegevoegde waarde van de samenwerking: "Zaken die op het eerste oog logisch lijken, bleken na analyse van Oogst sterk geoptimaliseerd te kunnen worden. Het combineren van bestelstappen is hier een voorbeeld van. Door alleen al het samennemen van stappen te testen, hebben we een conversiestijging van 23% weten te realiseren," aldus Geert-Jan Smits, eigenaar van Flinders.

 

"Ook het testen van zekerheden zoals reviews op de productpagina's leidde ertoe dat 6-27% meer bezoekers overging tot conversie. Daarnaast is het prettig dat Oogst verder denkt dan alleen website optimalisatie en ook meedenkt hoe bijvoorbeeld de impact van onze fysieke locaties op online marketingmarketing verder vergroot kan worden, zodat we nog meer vruchten van de conversieoptimalisatie activiteiten kunnen plukken."

Vergelijkbare cases

photo

SEO migratie voor ONVZ

"Oogst combineert een uitstekende kennis van alle onderdelen van SEO met gedrevenheid en is een prettige partner om mee samen te werken. Ik kan Oogst van harte aanbevelen." - Arnoud Witsel, Webmanager ONVZ Zorgverzekeraar.

BEKIJK CASE
photo

Affiliate management voor OTTO

"De gestructureerde en professionele aanpak van Oogst blijkt tot op heden succesvol. De omzet is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Gezien de positieve resultaten en prettige samenwerking zullen we Oogst zeker aanbevelen.” - Linda Mels, Online Marketing Specialist OTTO.

BEKIJK CASE