BEL ONS: 020 - 7155220

Geautomatiseerde & zeer specifiek getargete display campagnes voor Corendon

 

Over Corendon

Corendon is in de afgelopen vijftien jaar uitgegroeid tot één van de grootste en meest trendsettende reisorganisaties van Nederland en België. Corendon staat sterk in de markt door de scherpe prijzen, het no-nonsense karakter en de grote ervaring in het inkopen van accommodaties. Het motto van Corendon is daarom ook: altijd de beste vakantiedeal! 

De uitdaging

De verkoop van vliegtuigstoelen en bedden in hotels verloopt in het laagseizoen lang niet altijd volgens de ideale lijn. Bij de vertrekdatum zouden alle stoelen en bedden gevuld moeten zijn, aangezien lege bedden en stoelen direct ten koste gaat van het resultaat van Corendon. Er doen zich tientallen situaties per week voor waarbij er extra vraag uit de markt gegenereerd dient te worden via display advertising. Het is alleen onmogelijk om voor elke situatie (gekozen vakantiedata, reisgezelschap, bestemming en accommodatie) een handmatige campagne te maken. De doorlooptijd hiervan is te lang en kosten te hoog. Corendon is daarom op zoek naar dynamische en schaalbare oplossing om lege vliegtuigstoelen en lege hotelbedden last minute te kunnen vullen, op basis van het aanbod op dat moment en op gedrag van de bezoekers van de Corendon website.

De aanpak

Voor de ‘Last minute, the last minute way ‘-campagne is gekozen om display campagnes geautomatiseerd op te zetten, door data vanuit verschillende bronnen in het Data Management Platform (Relay42) te verzamelen en uit te serveren via het Demand Side Platform (DoubleClick). Data uit het boekingssysteem van Corendon is gecombineerd met 1st party gebruikersdata van de website om de juiste creative, op het juiste moment, aan de juiste doelgroep te tonen.

 

Verzamelen en matchen van data

Data van de gebruikers van de website van Corendon en het boekingssysteem worden continu opgeslagen in het Data Management Platform (DMP) van Relay42. In het DMP vindt de match plaats met gebruikers die op de beschikbare data op zoek zijn geweest naar een vakantie op de desbetreffende of vergelijkbare bestemming en/of vertrek luchthaven. De data vanuit het DMP wordt realtime gesynchroniseerd naar het DSP. Het DSP biedt op de gewenste gebruiker en levert de meest relevante uiting uit.

 

Dynamisch gegenereerde uiting

De banner wordt dynamisch gegenereerd vanuit het DMP met meerdere relevante accommodaties, prijs, incentive en een USP. De meest relevante uiting (maximaal drie accommodaties) wordt op gebruikersniveau bepaald aan de hand van:

  • Interacties op de website (bekeken bestemmingen / vertrekdata / vertrek luchthaven)
  • Prioriteit van accommodaties (op basis van bezettingsgraad)

 

 

Prioriteit d.m.v. bron-feed

De kracht van het opgezette systeem is dat mocht er een accommodatie gepushed moeten worden, omdat bijvoorbeeld de boekingen achterlopen, dan kan er middels de accommodatie-feed prioriteit aan gegeven worden. Een hogere prioriteit zorgt ervoor dat deze betreffende accommodatie voorrang krijgt op andere accommodaties en zo relevant mogelijk getarget worden op historisch bezoekersgedrag, dit in tegenstelling tot out-of-the box oplossingen die bezoekgedrag een-op-een doorzetten.

 

Optimalisatie goedkeuring uiting DSP & SSP

Door te werken met dynamisch gevulde uitingen hoeft iedere uiting niet opnieuw te worden goedgekeurd door de DSP (DoubleClick Bid Manager) en de SSP’s. De invulling van de uiting wordt alleen gewijzigd aan de achterkant met een specifiek voor Corendon ontwikkelde applicatie (waarin marketeers eenvoudig content aan kunnen passen). Livegang van nieuwe flows en gewijzigde content gaat hierdoor veel sneller dan voorheen.

Het resultaat

Door de beschikbaarheid- en gebruikersdata te combineren en te automatiseren is het mogelijk om zeer snel en uiterst effectieve display campagnes op te zetten met een volledig gepersonaliseerde uiting. Het online marketing team is nu in staat om per uur bij te sturen op de actuele vraag en het actuele aanbod waardoor budgetten veel effectiever kunnen worden ingezet.

 

  • Binnen 30 minuten kan een retargeting campagne opgezet worden, waarbij de creative volledig gepersonaliseerd is.
  • Resultaten op basis van de eerste 30 dagen van de campagnes:
    • Conversieratio o.b.v. clicks is 15,6% hoger dan andere retargeting campagnes.
    • Er wordt een actieve bijdrage geleverd aan meer dan 18% van de online omzet door deze campagnes.
    • De eCPA is 30,6% lager dan de target.

 

Corné Hoogendoorn, Manager Online Marketing Corendon

“De samenwerking met Oogst is tot op heden zeer succesvol. De consultants begrijpen de uitdagingen binnen Corendon goed en zorgen voor accurate oplossingen. Het kennisniveau van de betrokken consultants is bijzonder hoog en die kennis helpt ons echt verder. De huidige display oplossing zorgt voor een enorme resultaatverbetering en verhoging van de efficiëntie. Wat ons betreft is dit pas de start en gaan we deze samenwerking lang voortzetten!” 

 

Deze case was genomineerd in de categorie Beste Data-Driven Creative bij de IAB Programmatic Awards 2017.

 

Vergelijkbare cases

photo

Slimme targeting voor Mazda door inzet doelgroep data

Bij de introductiecampagne voor de nieuwe Mazda3 werd doelgroep data vooraf verzameld door middel van Data Management Platform en ingezet in de targetingstrategie. Met mooie resultaten!

BEKIJK CASE
photo

Leadgeneratie via Social Advertising voor SAS

Social Advertising is een zeer effectief B2B marketing middel om hoge volumes B2B leads te kunnen genereren. De zeer gerichte targetingmogelijkheden maken Social Media kanalen tot een waardevolle aanvulling op bestaande kanalen zoals Search.

BEKIJK CASE