You are using an outdated browser. Please upgrade your browser or activate Google Chrome Frame to improve your experience.

Affiliate marketing voor Kleertjes.com

Uitdaging: het succesvol opzetten van het affiliate kanaal, waarbij kannibalisatie op andere kanalen minimaal is.

Resultaat: Oogst heeft een succesvol affiliate programma neergezet waarmee substantieel additioneel salesvolume wordt gegenereerd.

kleertjes-logo-1

Oogst creëert succesvol affiliate kanaal voor Kleertjes.com

Klant: kleertjes.com is Nederlands grootste webwinkel in kindermerkkleding.

Uitdaging: het succesvol opzetten van het affiliate kanaal, waarbij kannibalisatie op andere kanalen minimaal is.

Resultaat: Oogst heeft een succesvol affiliate programma neergezet waarmee substantieel additioneel salesvolume wordt gegenereerd.

In februari 2010 is het affiliate marketing programma van Kleertjes.com live gegaan met de doelstelling om extra sales en omzet te genereren. Om dat te bereiken is voorafgaand een gedegen plan van aanpak op maat opgesteld.  Daarin werden programmaspecificaties opgenomen en eisen opgesteld waaraan potentiële publishers werden getoetst.

Methode

Het affiliate programma voor Kleertjes.com is opgezet via 2 netwerken. M4N werd ingezet om een groot aantal retailpublishers te bereiken, terwijl A4Y werd gebruikt om nichepublishers in het baby- en kindersegment te bereiken.

Eenmaal live is het zaak om het programma continu te optimaliseren. Oogst beheert het affiliate programma continu. De werkwijze en website van deelnemende affiliates wordt ondermeer door checks op zoekmachines doorlopend getoetst aan de programmavoorwaarden. Verkopen tussen verschillende netwerken worden ontdubbeld zodat een enkele verkoop niet twee maal in rekening worden gebracht.

Met de inzet van webanalytics wordt de kwaliteit van individuele publishers in de gaten gehouden. Het gedrag van bezoekers wordt in kaart gebracht door te kijken naar bijvoorbeeld de tijd die zij op de site doorbrengen en ook de bouncerate wordt gemonitord. Ook is het mogelijk om de tijd en het gedrag voor de aankoop in kaart te brengen.

Uit de analyse bleek dat sommige publishers enkele minuten of zelfs seconden voor de aankoop (aantoonbaar) in het aankoopproces inbraken om een cookie te plaatsen, terwijl zij geen verdere rol speelden in het oriëntatieproces. Ook bleek een sterke splitsing tussen publishers die verkopen aan nieuwe en publishers die verkopen aan bestaande klanten van kleertjes.com. Door op deze manier naast het publisherlandschap te kijken wordt duidelijk op welke (soort) publishers de focus dient te liggen om het succes uit te bouwen.

Peter Reddering aan het woord

Peter Reddering, e-commerce manager Kleertjes.com: "Na een pitch hebben we Oogst gekozen om het affiliate kanaal voor Kleertjes.com van scratch op te bouwen. De resultaten zijn inderdaad goed: in twaalf maanden draagt het affiliate kanaal substantieel bij aan onze totale omzet/marge. Intussen zijn we samen druk bezig het kanaal verder te professionaliseren."

  • Deel deze pagina: