In de afgelopen weken verzamelde het Oogst Online Marketing team weer actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche voor je, zodat jij in een oogopslag bij kunt blijven. 

SEA

  • Google neemt gebruikersdata mee in advertenties. Voortaan kunnen handelingen op onder andere Google+ en YouTube als ‘gedeelde aanbevelingen’ zichtbaar worden in advertenties, compleet met gebruikersnaam en foto. Handelingen van de ongeveer 200 miljoen actieve gebruikers van Google+ worden in potentie zichtbaar in Google’s complete advertentienetwerk.

 

  • Bol.com is de eerste Nederlandse online winkel die aan Google Now is toegevoegd. De informatiekaart van Bol.com laat onder andere het verzonden product, de datum van de verzending en knoppen voor het bekijken van de e-mail en traceren van pakketje zien.

 

  • Google vergroot positie op display markt met overname Publicis. De deal geeft de Publicis bureaus DigitasLBi and Razorfish toegang tot de advertentievoorraad op alle Google platforms zoals YouTube en Google Plus. De deal is gesloten tegen de achtergrond dat Google zijn macht op het gebied van display advertising aan het vergroten is.

 

Web Analytics

web-analytics

  • In November vond de jaarlijkse Google Analytics User Conference (GAUC) plaats, hét congres voor grote en kleine gebruikers van de analytics-tool. Deze editie van de GAUC stond in het teken van conversie: conversieoptimalisatie en conversieattributie. Met name dit laatste thema kwam voldoende aan bod met nieuwe mogelijkheden om de customer journey inzichtelijk te maken. Oogst droeg daar ook aan bij door twee sessies te verzorgen. Een interactieve workshop ‘Verhoog je omzet met conversie optimalisatie’ en op de conferentiedag een masterclass ‘Conversie optimalisatie; de hefboom voor e-commerce’. Van beide sessies zijn de slides beschikbaar.

 

Social Media Marketing

  • Pinterest heeft een eerste API (application programming interface) beschikbaar gesteld aan retailers en merken. Zij kunnen populaire pins voortaan tonen op hun eigen site. Zappos, Wal-Mart en Target zijn de eerste die  Pinterest integreren in hun site en strategie.

 

  • De waarde van een pin op Pinterest is flink gestegen. Volgens onderzoek van marketingbureau Piqora genereert elke pin momenteel gemiddeld 78 dollarcent (58 eurocent) in verkoop. Dat is 25 procent meer dan de waarde van een pin eind vorig jaar. Dat komt mede doordat pins maanden na plaatsing nog voor traffic en verkoop zorgen.

 

  • Marketingbureau Monetate vatte in een infographic samen hoe de activiteiten op social media (zoals sharen en liken) van invloed zijn op e-commerce. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over hoe lang consumenten op je website blijven, het aantal pagina’s dat zij bekijken tijdens dit bezoek en hoezeer reviews en product ratings van invloed zijn op het koopgedrag van consumenten.

 

  • Instagram is niet langer advertentievrij. De Facebook-dochter is voorzichtig begonnen met hettonen van advertenties tussen de foto’s door, vooralsnog alleen in de Verenigde Staten.

 

  • In Nederland worden diverse tv-advertenties binnenkort ook direct getoond in applicaties van Facebook, Twitter en Nederlandse media. Deze synchronisatie is mogelijk door technologie van Mediasynced; zij scannen real-time de reclames op tv. Zodra een advertentie van een klant wordt getoond, verschijnt deze uiting ook in diverse applicaties om een groter publiek te bereiken.

 

Mobile Marketing

mobile marketing

 

  • Onderzoek Adobe toont groei van mobiel: ‘Een tiende online aankopen in Nederland tijdens feestdagen via mobiel’ Voor Europa is de verwachting dat 12,4 procent van alle online aankopen in de feestmaanden mobiel wordt gedaan. Dit is een stijging van 68 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

 

  • Belangrijker dan de magie van de grote aantallen, is dat marketeers ervan doordrongen zijn dat de adoptie van smartphones en tablets het consumentengedrag aanzienlijk heeft veranderd. Ondernemingen moeten op een andere manier de interactie aangaan met consumenten als zij hun concurrentiepositie willen behouden.Dit en meer vindt je in het rapport ‘mobiele trends voor marketeers’

 

Google

  • Google heeft een patent gekregen op het automatisch reageren op tweets, likes, status updates en zaken als LinkedIn-berichten. De technologie kan in de komende jaren langzaam worden toegevoegd aan het pakket bestaande Googlediensten.Het vooralsnog naamloze systeem is bedoeld om de stortvloed aan sociale berichten in werkbare kanalen te leiden.

 

  • Je bent vindbaar door al je inspanningen op het gebied van SEO en SEA, maar klanten besluiten uiteindelijk om offline een aankoop te doen. Een dode hoek binnen de conversie. Het is namelijk lastig deze kruisbestuiving inzichtelijk te maken. Google gaat hier verandering in brengen. Het gaat klanten nu ook offline volgen. Willen we dat?

 

  • Google heeft Helpouts geïntroduceerd, een nieuwe videodienst waar mensen hulp kunnen krijgen van professionals met uiteenlopende vakgebieden.

 

SEO

SEO-Graffiti

  • Het einde van een jaar vraagt altijd (onbewust) om reflectie. Welke grote gebeurtenissen zijn de revue gepasseerd en welke impact hadden deze op ‘ons’. Dit (bijna) afgelopen jaar gaat de boeken in als het jaar waarop Google voorgoed afrekende met het oude SEO. Hummingbird, Penguin en natuurlijk ‘Not provided’. Terwijl de industrie zichzelf opnieuw uitvindt,  blikken wij vooruit op SEO in 2014.

 

  • Matt Cutts ontkracht oude SEO mythe; meer dan 100 linkjes op 1 pagina leidt niet perse tot eenpenalty!

 

  • Google maakt vanaf dinsdag inzichtelijk welke zoekresultaten op dat moment populair zijn en geeft Nederlandse bezoekers zo inzicht in landelijke trends. Hot Searches, zoals Google de dienst noemt, is onderdeel van Google Trends. Elke dag wordt weergegeven welke zoekopdrachten op dat moment populair zijn.

 

Content marketing

  • Ondanks dat contentmarketing gaat over communiceren zonder te verkopen is het doel ervan natuurlijk wél dat je je product of dienst verkoopt en er als merk of organisatie dus geld mee verdient. Dat legitimeert de vraag ‘contentmarketing: wie verdient er nu echt aan?’  

 

Online Personalisatie

  • Personalisering is hot op internet. De mogelijkheid om je aanbod af te stemmen op de individuele klant biedt webshops kansen om de concurrentie af te troeven. Nu betekent dat alleen nog een competitievoordeel, maar in de toekomst wordt dat pure noodzaak.

 

 

  • Tesco scant gezicht van klant voor marketingdoeleinden; intv-schermen met advertenties achter de kassa's van de 450 tankstations van retailer Tesco worden camera’s geplaatst die het gezicht van klanten scannen. Daardoor worden geslacht en de leeftijd van de klant bepaald en wordt gemeten hoe lang er naar de advertentie wordt gekeken. Deze gegevens worden teruggekoppeld naar adverteerders zodat zij beter in staat zijn om hun campagnes op maat  te maken.

 

Wetgeving

  • Google op matje geroepen door College bescherming persoonsgegevens. Google koppelt persoonsgegevens van internetgebruikers die via allerlei verschillende Google-diensten worden verkregen, zonder de gebruikers daarover vooraf goed te informeren en zonder daarvoor vervolgens toestemming te vragen. ‘Google spint een onzichtbaar web van onzepersoonsgegevens, zonder onze toestemming. En dat is bij wet verboden’, aldus CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm.

 

  • Uitzicht op webwinkelvriendelijk e-ID stelsel. Minister Kamp (Economische Zaken) werkt momenteel aan een beleidsbrief over het e-ID stelsel en de DigiD kaart. Binnen dit eID-stelsel kunnen zowel ondernemers en burgers zich op betrouwbare wijze identificeren voor digitale diensten. De DigiD Kaart moet het voor webwinkels mogelijk maken om online leeftijdsverificatie van consumenten op een betrouwbare wijze uit te voeren, zonder dat er gegevens zoals het BSN of geboortedatum worden vrijgegeven.

 

Interessante online weetjes

cijfers

  • Eerste social media- en online marketing trendlijstje voor 2014: 10 trends als Twitter gaat Facebook voorbij, Snapchat en Google+ groeien door, deeleconomiesites rukken op en je bent dom als je niks met video doet in 2014. Contentmarketing zal nog belangrijker worden, de inzet van social media zal meer versnipperd raken, moet je content nu echt geschikt voor mobiel zijn, is retargeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterker beïnvloed worden door social. In dit artikel worden ze verder toegelicht.

 

  • Onderzoek: shopper zoekt crossmediale beleving; in 2020 switcht consument moeiteloos tussen online en fysiek shoppen. De oriëntatie en aankoop van goederen en diensten wordt een crossmediale beleving. Dat blijkt uit een grootschalig consumentenonderzoek in het kader vanShopping2020.

 

  • Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat de Nederlandse consument verwacht om meer online te besteden.

 

  • Trends eFinancials 2013: luisteren naar de klant of juist niet? Oogst bezocht eFinancials en zet de belangrijkste trends in de financiële sector op een rijtje.

 

  • Retailer introduceert digitale prijsvergelijker in winkel. Op digitale schapkaarten in de electronicawinkels van Ben Van Dijk kunnen consumenten de prijzen realtime  vergelijken met branchegenoten. De schapkaarten houden de prijzen op vergelijkingssite Kieskeurig.nl aan. “Als BCC een koelkast van 599 euro afprijst, gaan wij direct mee met hun mee.”

 

  • Onlangs ging de webshop van Hennes Mauritz plat door de verkoop van een limited designer collectie. Hoe kun je zulke online piekbelasting in je webshop opvangen? In dit artikel worden 5 belangrijke tips gedeeld.

 

  • Onderzoek: Man shopt meer online onder werktijd dan vrouw. Het online shoppen onder werktijd is vooral onder jongeren populair. Bijna de helft van de ondervraagde jongeren zegt zich weleens online te oriënteren en/of een product te kopen onder werktijd

 

  • ING: Kledingwinkels moeten nieuwe technologie inzetten om online bij te houden. Hoewel de toekomst van kledingproductie in de komende tien jaar wellicht een stuk spannender kan worden, is de grootste revolutie vooralsnog terug te vinden in de wijze waarop kleding en schoenen worden verkocht. De doorbraak van e-commerce heeft een behoorlijke impact op het speelveld van de sector.

 

Smaakt dit naar meer, dan verwijzen we je graag naar de Oogst blogpagina waar je nog meer must-read artikelen uit de afgelopen weken terugvindt. Je kunt je ook inschrijven voor de periodieke Oogst email nieuwsbrief dan brengen we het nieuws minimaal 6x per jaar tot in je email inbox.

  • Share this article with your friends:
  • Share with your friends:
Advies nodig? Neem contact op

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Regelmatig deelt Oogst actuele nieuwsartikelen en interessante ontwikkelingen uit de branche via de nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte!