Zojuist is bekend geworden dat Google binnen Google Adwords start met het tracken van bezoekers over meerdere apparaten heen, waarna deze sample wordt geëxtrapoleerd over de bestaande dataset. 

AdWords cross device tracking

Dit betekent een heuse doorbraak in het tracken, beoordelen en optimaliseren van (mobiele) campagnes. Dit betekent dat marketeers eindelijk meer inzicht kunnen krijgen in de bijdrage van o.a. mobiel als onderdeel van de totale customer journey!

Wat is cross device tracking?

In het kort houdt cross device tracking  in dat bezoekers die een mobiele zoekopdracht doen, later via een ander apparaat kunnen terugkeren op de site. Stel gebruiker A staat op de bus te wachten en zoekt in de tussentijd op een 'vakantie Mallorca' op zijn smartphone. Hij bekijkt het aanbod van een adverteerder. Zijn bus komt eraan en stopt met zoeken. Eenmaal thuis aangekomen besluit gebruiker A de website van de adverteerder direct te bezoeken vanaf zijn desktop en besluit tot aankoop over te gaan. In dit geval wordt de uiteindelijke conversie aan de desktop toegekend, omdat dit het apparaat is geweest waarop gebruiker A heeft geconverteerd. Echter wordt in dit geval de bijdrage van zijn zoekopdracht op zijn smartphone niet meegenomen, omdat dit niet gemeten kon worden in Google Adwords en Analytics. Tot voor kort.

AdWords hoe werkt cross device tracking

Wat betekent deze wijziging voor Google Adwords?

Vandaag is bekend geworden dat Google start met cross device tracking en zij deze functionaliteit de komende weken wereldwijd verder uitrolt. Eerder heeft Google bekend gemaakt dat het mogelijk is om offline conversies te meten. Hiermee zet Google grote stappen in het doormeten van de werkelijke waarde van online advertenties, voor zowel online als offline!

Lees verder op Emerce Topics.

 

Team Oogst succesvol bij Skyradiorun 2014
08-9-2014 door Nico Maessen

Voor het tiende jaar liep Team Oogst de SkyRadio Run. Ook deze editie pakte goed uit met een 5e plek in het klassement voor teams! Lees meer...

Masterclass bij Marcus Evans Consumer Insights & Analytics event
25-8-2014 door Nico Maessen

Van 10 tot en met 12 september vindt in Amsterdam de 7e editie van de Marcus Evans conferentie 'Consumer Insights & Analytics' plaats.  Lees meer...

AdWords wijzigt exact en phrase matching
19-8-2014 door Nico Maessen

Vanaf eind september zullen exact en phrase matching veranderen binnen AdWords. Hoewel de termen en matchtypes blijven bestaan, is vanaf eind september 'sterk gelijkende varianten opnemen' de standaard matching... Lees meer...

  • Deel deze pagina: