Zojuist is bekend geworden dat Google binnen Google Adwords start met het tracken van bezoekers over meerdere apparaten heen, waarna deze sample wordt geëxtrapoleerd over de bestaande dataset. 

AdWords cross device tracking

Dit betekent een heuse doorbraak in het tracken, beoordelen en optimaliseren van (mobiele) campagnes. Dit betekent dat marketeers eindelijk meer inzicht kunnen krijgen in de bijdrage van o.a. mobiel als onderdeel van de totale customer journey!

Wat is cross device tracking?

In het kort houdt cross device tracking  in dat bezoekers die een mobiele zoekopdracht doen, later via een ander apparaat kunnen terugkeren op de site. Stel gebruiker A staat op de bus te wachten en zoekt in de tussentijd op een 'vakantie Mallorca' op zijn smartphone. Hij bekijkt het aanbod van een adverteerder. Zijn bus komt eraan en stopt met zoeken. Eenmaal thuis aangekomen besluit gebruiker A de website van de adverteerder direct te bezoeken vanaf zijn desktop en besluit tot aankoop over te gaan. In dit geval wordt de uiteindelijke conversie aan de desktop toegekend, omdat dit het apparaat is geweest waarop gebruiker A heeft geconverteerd. Echter wordt in dit geval de bijdrage van zijn zoekopdracht op zijn smartphone niet meegenomen, omdat dit niet gemeten kon worden in Google Adwords en Analytics. Tot voor kort.

AdWords hoe werkt cross device tracking

Wat betekent deze wijziging voor Google Adwords?

Vandaag is bekend geworden dat Google start met cross device tracking en zij deze functionaliteit de komende weken wereldwijd verder uitrolt. Eerder heeft Google bekend gemaakt dat het mogelijk is om offline conversies te meten. Hiermee zet Google grote stappen in het doormeten van de werkelijke waarde van online advertenties, voor zowel online als offline!

Lees verder op Emerce Topics.

 

Waarom Social niet mag ontbreken in je marketingstrategie
08-10-2015 door Rianne van Koot & Sarah Marouan

Het is Amsterdam eWeek. Oogst bezocht The Facebook Conference in Pakhuis de Zwijger; vooral omdat wij ons lange tijd hebben afgevraagd in hoeverre social media kan bijdragen aan het daadwerkelijk realiseren van... Lees meer...

Customer Match in Adwords: target je meest waardevolle klanten
01-10-2015 door Rianne van Koot

Na Facebook en Twitter, komt ook Google zeer binnenkort met functionaliteit om specifieke campagnes gericht op bestaande relaties op te zetten. Extreem waardevol, omdat de meest waardevolle klanten dan apart te... Lees meer...

Instagram Advertising: 5 prangende vragen
28-9-2015 door Willem-Jan van Amerongen

2,8 Miljard dollar. Dat is wat Instagram  volgens Emarketer wereldwijd aan advertentie-inkomsten moet gaan opbrengen in 2017. En voor iedereen die staat te springen om bij te dragen aan deze hoge ... Lees meer...

  • Deel deze pagina: