Zojuist is bekend geworden dat Google binnen Google Adwords start met het tracken van bezoekers over meerdere apparaten heen, waarna deze sample wordt geëxtrapoleerd over de bestaande dataset. 

AdWords cross device tracking

Dit betekent een heuse doorbraak in het tracken, beoordelen en optimaliseren van (mobiele) campagnes. Dit betekent dat marketeers eindelijk meer inzicht kunnen krijgen in de bijdrage van o.a. mobiel als onderdeel van de totale customer journey!

Wat is cross device tracking?

In het kort houdt cross device tracking  in dat bezoekers die een mobiele zoekopdracht doen, later via een ander apparaat kunnen terugkeren op de site. Stel gebruiker A staat op de bus te wachten en zoekt in de tussentijd op een 'vakantie Mallorca' op zijn smartphone. Hij bekijkt het aanbod van een adverteerder. Zijn bus komt eraan en stopt met zoeken. Eenmaal thuis aangekomen besluit gebruiker A de website van de adverteerder direct te bezoeken vanaf zijn desktop en besluit tot aankoop over te gaan. In dit geval wordt de uiteindelijke conversie aan de desktop toegekend, omdat dit het apparaat is geweest waarop gebruiker A heeft geconverteerd. Echter wordt in dit geval de bijdrage van zijn zoekopdracht op zijn smartphone niet meegenomen, omdat dit niet gemeten kon worden in Google Adwords en Analytics. Tot voor kort.

AdWords hoe werkt cross device tracking

Wat betekent deze wijziging voor Google Adwords?

Vandaag is bekend geworden dat Google start met cross device tracking en zij deze functionaliteit de komende weken wereldwijd verder uitrolt. Eerder heeft Google bekend gemaakt dat het mogelijk is om offline conversies te meten. Hiermee zet Google grote stappen in het doormeten van de werkelijke waarde van online advertenties, voor zowel online als offline!

Lees verder op Emerce Topics.

 

Inzichten en quick wins: Google Analytics User Conference 2014
20-6-2014 door Nico Maessen

Op 17 en 18 juni werd door de selecte groep door Google gecertificeerde Analytics Partners de Google Analytics User Conference (GAUC) georganiseerd. Oogst droeg bij met een aantal expert sessies en direct toepa... Lees meer...

Verslag Google Analytics Summit: Data in action
03-6-2014 door Jorn Vriend

Namens Oogst was ik vorige week in San Francisco voor de jaarlijkse Google Analytics Summit; het event waar - zoals gebruikelijk - de nieuwste productlaunches en -features worden aangekondigd, exclusief voor Go... Lees meer...

De toekomst van linkbuilding: linkbuilden zonder verwijzingen
02-6-2014 door Jordi Gomez

Links zijn nog altijd een zwaarwegende factor bij het behalen van een hoge positie in de zoekresultaten. Google streeft er echter naar om het algoritme minder afhankelijk te laten worden van links door andere s... Lees meer...

  • Deel deze pagina: