De juiste inzet van analytics wordt steeds meer een voorwaarde om online succesvol te zijn. Termen als ’Big data’ en ‘conversie attributie’ zijn inmiddels gemeengoed geworden en bewijzen hun waarde in het verbeteren van online resultaat.
 

eye amsterdam

Onlangs informeerde Oogst relaties in een intieme setting over de recente ontwikkelingen binnen web analytics. Niet zonder reden: onze consultants Arjen Hettinga en Martijn Staal waren op uitnodiging van Google aanwezig op het Google Analytics Summit 2012 in Mountainview om de nieuwste ontwikkelingen te bekijken. Zij maakten een vertaalslag naar wat dit nu voor een online marketing professional betekent.


Deze kennissessie organiseerde Oogst op een inspirerende locatie met een prachtig overzicht over het IJ en de skyline van Amsterdam; het Amsterdams Filmmuseum Eye. Met opzet was gekozen voor een intieme setting waarin veel ruimte was om ervaringen te delen. Oogst faciliteerde de discussie met betrekking tot de betekenis en inzet van data binnen organisaties en er werd vrijuit gesproken over de rol van analytics binnen de diverse aanwezige organisaties en bevindingen werden onderling gedeeld.

De recente aankondigingen vanuit Google werden onderling bediscussieerd:

  • Het kunnen volgen van individuele bezoekers over meerdere apparaten dat Google geïntroduceerd binnen Analytics; door gebruikers van een unieke id (visitor id) te voorzien is het mogelijk al de individuele sessies over de verschillende apparaten aan elkaar te koppelen en zo het totale aankoopproces over alle apparaten in kaart te brengen. We blogden hier ook over en legden beknopt uit waarom cross-device meten zo belangrijk is.Multi device

 

  • Google zet serieuze stappen om de totale online én offline customer journey inzichtelijk te maken. Daarnaast wordt de conversie-attributiefunctionaliteit sterk uitgebreid. Hierdoor zijn marketeers nog een stap dichter bij het bepalen van de daadwerkelijke bijdrage van marketingkanalen.Gebruiker centraal

 

  • Ook kwam Google Tag Manager aan bod waarmee je gemakkelijk scripts (zoals die voor web analytics, affiliate marketing, remarketing) kunt beheren. Dit verkleint de kans op fouten en hierdoor is enorm veel tijdwinst te boeken. Het inschakelen van een webmaster of externe IT leverancier voor het plaatsen van code wordt hiermee namelijk overbodig. Extra voordeel is het creëren van meer overzicht. Vanuit één locatie is te zien welke scripts er worden gebruikt.


Er was consensus rond de tafel  over het groeiende belang van data analyse en hoe dit een voorwaarde is geworden om online succesvol te blijven. Natuurlijk werd er ook gespeculeerd over wat deze nieuwe aankondigingen vanuit Google zouden kunnen betekenen met betrekking tot de veranderende privacy wetgevingen.

De feedback naderhand was zeer positief en aanwezigen waardeerden het onderlinge sparrings aspect. Iedereen verliet de sessie met veel nieuwe input, zienswijzen en suggesties van collega online marketing professionals. Voor Oogst een reden om deze sessies elk kwartaal te laten terugkomen met een variërend onderwerp.

Team Oogst succesvol bij Skyradiorun 2014
02-10-2014 door nico maessen

Op de laatste dinsdag van september hebben we het team van Oogst bedankt voor het harde werken aan resultaat van onze klanten met een ballonvaart. Een geweldige ervaring op een bijzonder mooie avond! Lees meer...

Masterclass bij Marcus Evans Consumer Insights & Analytics event
08-9-2014 door Nico Maessen

Voor het tiende jaar liep Team Oogst de SkyRadio Run. Ook deze editie pakte goed uit met een 5e plek in het klassement voor teams! Lees meer...

AdWords wijzigt exact en phrase matching
25-8-2014 door Nico Maessen

Van 10 tot en met 12 september vindt in Amsterdam de 7e editie van de Marcus Evans conferentie 'Consumer Insights & Analytics' plaats.  Lees meer...

  • Deel deze pagina: