De afgelopen weken trokken twee aankondigingen van Google de aandacht. De eerste aankondiging is dat Google over-optimalisatie gaat aanpakken. Deze maatregel werd onthuld door Matt Cutts, die over het algemeen wordt beschouwd als belangrijkste ‘spreekbuis’ ten aanzien van aanpassingen, richtlijnen en SEO. De tweede gaat over een ‘ingrijpende verandering’ in het algoritme van Google. Beide veranderingen hebben dezelfde doelstelling: meer relevante resultaten produceren voor gebruikers van de zoekmachine.

Lenteschoonmaak

Over-optimalisatie

Eerst 'over-optimalisatie'. Wat houdt dat in en wie gaat hier van deze verandering iets merken? Vanuit een SEO oogpunt kun je de inhoud van een website grofweg in twee categorieën indelen: websites met goede, samenhangende content rondom een bepaald thema enerzijds, en anderzijds websites die goed scoren door (voornamelijk) in te spelen op bepaalde eigenschappen van het Google algoritme. Bijvoorbeeld door sterk de nadruk te leggen op de frequentie van sleutelwoorden, ondersteund met slim opgezette linkuitwisseling programma's gebruiken, een hoog percentage 'nofollow' blogcoments of zelfs gekochte backlinks. Dit soort optimalisatie produceert niet noodzakelijkerwijs de zoekresultaten waarnaar je als gebruiker op zoek bent.

De verwachting is dat dit soort 'dunne' websites na bezoek van de slimmere Googlebot worden afgewaardeerd waardoor websites met (volgens Google) goede content en betere kans krijgen op hogere posities. Google sprak bij de Panda update al over " websites van hoge kwaliteit" waarvoor het een aantal richtlijnen heeft bepaald. Deze lijn wordt hiermee doorgetrokken.

Het slimmere algoritme kan beter onderscheid maken tussen informatieve content en tekst die alleen maar naar een onderwerp toegeschreven is om voldoende 'dichtheid' voor belangrijkste keywords te hebben.  Met andere woorden: kwaliteit van de content wordt steeds belangrijker. Makkelijk te scoren met (automatisch) geschreven, 'dunne' content wordt hiermee een stuk lastiger.

 

Kans of bedreiging?

Voor serieuze websites die goede, gestructureerde content aanbieden is er geen vuiltje aan de lucht. Sterker nog, als er 'over-geoptimaliseerde' affiliates wegvallen zal er naar verwachting meer verkeer rechtstreeks naar de eindbestemming gaan. Geen slechte ontwikkeling voor de gebruiker van Google én serieuze aanbieders van informatie, goederen en diensten.

De nadruk ligt bij het woordje 'over'. Er is absoluut niets mis met SEO, zoals sommige slecht geïnformeerde journalisten hebben gesuggereerd. SEO wordt ondersteund en gestimuleerd door Google. Volgens Matt Cutts wordt de nieuwe 'optimalisatieboete' binnenkort uitgerold, naar verwachting binnen enkele weken of maanden.

 

"Next generation of Search"?

The Wallstreet Journal meldt dat Google aan de vooravond staat van een naar eigen zeggen ingrijpende verandering. Kort gezegd wil Google zelf antwoorden gaan geven op vragen - in plaats van een aantal websites op een rijtje zetten die wellicht een antwoord op je vraag geven.

Een radicale ommezwaai is dat eigenlijk niet want Google is deze weg al een aantal jaar geleden ingeslagen. Sommige criticasters van dit bericht denken dat Google er juist nu mee komt omdat Siri, de ingebouwde spraakfunctie van de iPhone, vragen kan beantwoorden zonder dat de gebruiker Google hoeft te bezoeken. Dat zou op termijn de dominantie van die zoekpagina kunnen bedreigen. Is het daarom minder waar of minder belangrijk? Wij denken van niet, maar 'nieuws' is het niet echt. Dat the Wallstreet Journal juist dit publiceert is echter geen toeval.

Inhoudelijk is Semantic search een hoeksteen van deze 'nieuwe' aanpak. Hoewel Google eerder heeft aangegeven hier niet op te gaan inzetten blijkt dit toch een belangrijke rol te gaan spelen. Semantic search vervangt niet de huidige systematiek van keyword search maar moet betere resultaten gaan geven, vooral door in te spelen op de samenhang (correlatie) tussen woorden en begrippen.

Zoekvragen worden in deze benadering gematcht met gegevens (namen, plaatsen etc.) uit de eigen Google database die de afgelopen jaren is opgebouwd. Semantic search moet een beter verband kunnen leggen tussen deze begrippen en feiten en hiermee denkt men meer te kunnen 'associëren' zoals mensen, en dus betere, rechtstreekse antwoorden te kunnen geven. Social media zal hier zeker een rol in gaan spelen, vooral als de resultaten worden aangepast aan de interesses van je connecties, vrienden en familie.

Er zal dus meer resultaat worden gepresenteerd op basis van informatie, en minder op basis van alleen woordgebruik en frequentie. Iets wat wel wat wegheeft van het proces achter het afwaarderen van 'over geoptimaliseerde websites' zoals hierboven beschreven.

De resultaten wil Google voor een deel zelf presenteren, op de eigen website. Met deze transformatie naar platform wordt de verblijfsduur op Google verlengd, wat ook weer de mogelijkheden om advertenties te tonen vergroot. Google heeft qua verblijfsduur een duidelijke achterstand op grote concurrent Facebook.

Er zal voor het verbeteren van online vindbaarheid nog meer nadruk komen te liggen op tekstuele en thematische samenhang en kwaliteit van de informatie. Het panklaar en gestandaardiseerd aanbieden van informatie met een "markup language" (zoals Schema.org) kan tevens belangrijker worden. Hiermee kan een website eigenaar data structureren zodat een zoekmachine makkelijker informatie kan vinden, indexeren en presenteren.

 

Wat kan ik ermee als marketeer?

Effectieve SEO is en blijft hard werken. Snel scoren wordt nog lastiger en de noodzaak om een duidelijke lange termijn visie te ontwikkelen en te bewaken wordt met de aangekondigde veranderingen benadrukt.

Content strategie zal een nog belangrijker onderdeel van je online strategie moeten worden: keyword research, content creatie, clusteren op thema met de juiste architectuur en interne linkstructuur waardoor een grotere samenhang voor dat thema ontstaat.

Wat het ook duidelijk maakt is dat het ook belangrijker wordt om SEO niet te zien als een verzameling trucjes maar een essentieel, lange termijn onderdeel van je bedrijfsvoering. Gericht op het produceren van informatie voor échte mensen, en niet voor een robot. Iets waarin geïnvesteerd moet worden, met een duidelijke kosten/ batenverhouding.

Inzichten en quick wins: Google Analytics User Conference 2014
20-6-2014 door Nico Maessen

Op 17 en 18 juni werd door de selecte groep door Google gecertificeerde Analytics Partners de Google Analytics User Conference (GAUC) georganiseerd. Oogst droeg bij met een aantal expert sessies en direct toepa... Lees meer...

Verslag Google Analytics Summit: Data in action
03-6-2014 door Jorn Vriend

Namens Oogst was ik vorige week in San Francisco voor de jaarlijkse Google Analytics Summit; het event waar - zoals gebruikelijk - de nieuwste productlaunches en -features worden aangekondigd, exclusief voor Go... Lees meer...

De toekomst van linkbuilding: linkbuilden zonder verwijzingen
02-6-2014 door Jordi Gomez

Links zijn nog altijd een zwaarwegende factor bij het behalen van een hoge positie in de zoekresultaten. Google streeft er echter naar om het algoritme minder afhankelijk te laten worden van links door andere s... Lees meer...

  • Deel deze pagina: