Google introduceerde vandaag Google Tag Manager, waarmee je gemakkelijk scripts (zoals die voor web analytics, affiliate marketing, remarketing) kunt beheren. Dit verkleint de kans op fouten en hierdoor is enorm veel tijdwinst te boeken.

Google Tag Manager

Het inschakelen van een webmaster of externe IT leverancier voor het plaatsen van code wordt hiermee namelijk overbodig. Extra voordeel is het creëren van meer overzicht. Vanuit één locatie is te zien welke scripts er worden gebruikt.

Het gebruik van Google Tag Manager heeft een aantal voordelen ten opzichte van het gebruik van meerdere losse tags.

  • Minder fouten Voeg tags toe, werk ze bij en verwijder ze zonder extra wijzigingen in HTML aan te brengen. Dit stelt je tegelijkertijd in staat direct nieuwe tags te implementeren zonder hulp van een webmaster.
  • Snelheid Google Tag Manager activeert je tags asynchroon, zodat pagina's vaak sneller worden geladen dan wanneer je meerdere losse tags zou gebruiken. Wat doorgaans mogelijk wel 2 weken kostte, kan nu direct worden geïmplementeerd.
  • Betrouwbaarheid Hulpprogramma's helpen je erachter te komen of de tags naar behoren werken.
  • Overzicht Het is gemakkelijk te zien welke tags worden geactiveerd op je site en waar dit gebeurt.

Google Tag Manager - hoe werkt het?

Google Tag Manager werkt via één enkele tag, een zogenoemd ´containerfragment´ dat je op al je webpagina's plaatst. Het containerfragment vervangt de tags voor AdWords, Google Analytics en andere tags op jouw site. (Zie de lijst met ondersteunde Tags.) Zodra een containerfragment is toegevoegd aan jouw site, kun je tags bijwerken, toevoegen en beheren via je Google Tag Manager-account.

Met dit Google Tag Manager-account kun je de tags voor één of meer websites beheren. Hoewel je meerdere Google Tag Manager-accounts voor één Google-account kunt instellen, heb je meestal maar één Google Tag Manager-account per bedrijf nodig.

Installatie

Voor het beheren van jouw tags met Google Tag Manager moet je het volgende doen:

  • Ga naar google.com/tagmanager om een Google Tag Manager-account te maken (of een bestaand account te openen).
  • Maak een container voor jouw site in het account en stel de tags/scripts in die moeten worden ingeladen via de Google Tag Manager.
  • Voeg het containerfragment toe aan je site, terwijl je bestaande tags van de site verwijdert.
  • N.B.: test de implementatie vóór en na livegang.

Google Tag Manager-screen

Volgende stappen

  • Ga direct aan de slag met Google Tag Manager.
  • Voor meer informatie over ondersteunde tags en voor tips over het implementeren ervan, ga je naar Tags.

Kunnen we je helpen bij het inregelen van Google Tag Manager voor jouw organisatie? Neem contact op met één van onze Web Analytics specialisten.

Reisbranche affiliates: word groot, zoek je niche of ga naar huis
14-11-2014 door Rico Stuijt

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de macht in de reisbranche naar consumenten verschuift. Iets wat steeds meer vorm krijgt. Benieuwd welke invloeden dit voor de travelbranche, touroperators en publis... Lees meer...

Lokale marketing op Facebook: 8 vragen over Local Awareness Ads
30-10-2014 door Melinda van den Brink

Deze maand  kondigde  Facebook een nieuwe manier van adverteren aan: Local Awareness Ads. Local Awareness Ads zijn advertenties, gericht op het bereiken van zoveel mogelijk mensen binnen een b... Lees meer...

Een eigen remarketing for search-strategie opzetten
19-10-2014 door Jorn Vriend

In een eerder artikel sprak ik over het succesvol inzetten van remarketing for search via AdWords. Vandaag praat ik verder over de manier waarop je zelf een eigen remarketing for search-strategie op kunt... Lees meer...

  • Deel deze pagina: