Google introduceerde vandaag Google Tag Manager, waarmee je gemakkelijk scripts (zoals die voor web analytics, affiliate marketing, remarketing) kunt beheren. Dit verkleint de kans op fouten en hierdoor is enorm veel tijdwinst te boeken.

Google Tag Manager

Het inschakelen van een webmaster of externe IT leverancier voor het plaatsen van code wordt hiermee namelijk overbodig. Extra voordeel is het creëren van meer overzicht. Vanuit één locatie is te zien welke scripts er worden gebruikt.

Het gebruik van Google Tag Manager heeft een aantal voordelen ten opzichte van het gebruik van meerdere losse tags.

  • Minder fouten Voeg tags toe, werk ze bij en verwijder ze zonder extra wijzigingen in HTML aan te brengen. Dit stelt je tegelijkertijd in staat direct nieuwe tags te implementeren zonder hulp van een webmaster.
  • Snelheid Google Tag Manager activeert je tags asynchroon, zodat pagina's vaak sneller worden geladen dan wanneer je meerdere losse tags zou gebruiken. Wat doorgaans mogelijk wel 2 weken kostte, kan nu direct worden geïmplementeerd.
  • Betrouwbaarheid Hulpprogramma's helpen je erachter te komen of de tags naar behoren werken.
  • Overzicht Het is gemakkelijk te zien welke tags worden geactiveerd op je site en waar dit gebeurt.

Google Tag Manager - hoe werkt het?

Google Tag Manager werkt via één enkele tag, een zogenoemd ´containerfragment´ dat je op al je webpagina's plaatst. Het containerfragment vervangt de tags voor AdWords, Google Analytics en andere tags op jouw site. (Zie de lijst met ondersteunde Tags.) Zodra een containerfragment is toegevoegd aan jouw site, kun je tags bijwerken, toevoegen en beheren via je Google Tag Manager-account.

Met dit Google Tag Manager-account kun je de tags voor één of meer websites beheren. Hoewel je meerdere Google Tag Manager-accounts voor één Google-account kunt instellen, heb je meestal maar één Google Tag Manager-account per bedrijf nodig.

Installatie

Voor het beheren van jouw tags met Google Tag Manager moet je het volgende doen:

  • Ga naar google.com/tagmanager om een Google Tag Manager-account te maken (of een bestaand account te openen).
  • Maak een container voor jouw site in het account en stel de tags/scripts in die moeten worden ingeladen via de Google Tag Manager.
  • Voeg het containerfragment toe aan je site, terwijl je bestaande tags van de site verwijdert.
  • N.B.: test de implementatie vóór en na livegang.

Google Tag Manager-screen

Volgende stappen

  • Ga direct aan de slag met Google Tag Manager.
  • Voor meer informatie over ondersteunde tags en voor tips over het implementeren ervan, ga je naar Tags.

Kunnen we je helpen bij het inregelen van Google Tag Manager voor jouw organisatie? Neem contact op met één van onze Web Analytics specialisten.

Oogst samen met Oxyma
21-4-2016

Met enorme trots maken we bekend dat Oogst en Oxyma samen verder gaan. We worden hiermee onderdeel van een groep die bouwt aan Nederlands eerste, volledig geïntegreerde omni-channel marketing agency. We blijven... Lees meer...

De toekomst van de Google Analytics 360 Suite
18-4-2016

Afgelopen dinsdag waren we bij Google in Londen te gast bij het officiële Google Analytics Suite 360 Launch Event. De verwachtingen van dit exclusieve event waren hoog en werden ruimschoots overtroffen. Het wer... Lees meer...

De psychologie van het online beïnvloeden
14-4-2016

95 procent van alle beslissingen nemen we onbewust. Het hebben van een standaard website, nieuwsbrief of app met doorsnee teksten en foto's is niet meer genoeg. Een goede marketeer weet dat hij het onbewus... Lees meer...

  • Deel deze pagina:
Advies nodig? Bel 020-7155220 of  Neem contact op