You are using an outdated browser. Please upgrade your browser or activate Google Chrome Frame to improve your experience.

Google+: Search plus your World

Onlangs zette Google een belangrijke nieuwe stap: de verdere integratie van sociale factoren in de zoekresultaten, Search plus Your World. Het was meteen een veel besproken onderwerp omdat het grote impact zal hebben op de manier waarop we zoeken en hoe we resultaten vinden.

Google-plus

Gebruik


Search plus Your World is een functie die kan worden in- of uitgeschakeld met de knop 'Show personal results' die rechtsboven op de Google- resultaten pagina komt. Naarmate je meer vrienden hebt op Google+ én deze ook actief zijn in het delen van informatie en het aanbevelen van websites, filmpjes en artikelen, zal je steeds betere resultaten krijgen. Resultaten die voor de gebruiker erg relevant zijn vanwege de hoge integratie van de meningen van vrienden.

Een andere feature van Search plus Your World is dat in de rechterkolom op de resultatenpagina geen advertenties meer zullen worden getoond, maar relevante Google+ resultaten. Indien er dan wordt gezocht op bijvoorbeeld 'Dagje uit Amsterdam', dan verschijnen er resultaten van prominente Google+ personen of bedrijvenpagina's die (vaak) over 'Dagje uit Amsterdam' praten.

Wat is het doel van Google?


Google wil gebruikers de best mogelijke zoekresultaten te geven. De rangschikking van de zoekresultaten worden verkregen door middel van een zeer ingewikkeld algoritme dat berekent welke zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht horen. Hierbij worden per website zeer veel factoren gewogen op het gebied van techniek, content en populariteit. Met Search plus Your World is er een belangrijke factor bij gekomen.

Deze uitbreiding kan tevens gezien worden als een antwoord op het samenwerkingsverband tussen Facebook en zoekmachine Bing. Bing toont namelijk al geruime tijd de Likes van Facebook-leden om hun zoekresultaten te personaliseren. Google heeft zelf ook al een paar pogingen gedaan om Social Media te integreren in de zoekresultaten. Zo is er een samenwerking met Twitter geweest, waarbij relevante Tweets real live werden getoond op de resultatenpagina van Google. Deze samenwerking is inmiddels stopgezet. Daarnaast heeft Google zelf al meerdere pogingen gedaan om een Social Network op te zetten met Orkut, Wave en Buzz. Deze 'projecten' zijn mondiaal geen succes geworden. Duidelijk is dat Google flink aan de weg timmert om vat te krijgen op Social Media. Met de integratie van Google+ in de zoekresultaten is er weer een stap gezet om onze zoekervaring nog completer te krijgen.

Wat betekent dit voor bedrijven?


Met Search plus Your World wordt het voor websites belangrijk om ook de sympathie van bezoekers te krijgen. Op Facebook zijn bedrijven al geruime tijd bezig met het verkrijgen van zoveel mogelijk 'Likes' om meer populariteit te verkrijgen. Vanaf nu wordt het verkrijgen van +1's en het creëren van een 'buzz' rond je merk op Google+ waarschijnlijk minstens zo belangrijk.

Bewezen is dat de tweede pagina tot veel minder goede resultaten leidt. Voor bedrijven wordt het dus nog belangrijker om door veel mensen te worden aangeraden en een positieve 'word of mouth' te creëren. Buzz creëren rond je merk is altijd belangrijk, maar met Google plus Your World is er een nieuw platform (Google+) waar het belangrijk is om op aanwezig te zijn. Bedrijven zullen acties moeten verzinnen om zoveel mogelijk +1's te krijgen. Dit zien we al regelmatig bij 'Like-acties' waarbij bedrijven mensen proberen over te halen om hen te Liken, al dan niet door middel van een incentive als een mooie prijs of een donatie aan een goed doel.

Daarnaast is het belangrijk om op Google+ een  bedrijvenpagina te hebben waar een relatie kan worden opgebouwd met (potentiële) klanten. Google adviseert zelf een Google+ Bedrijvenpagina, 'to help you get closer to your customers', wat misschien gelezen kan worden als 'Als je niet in Google+ investeert, zullen je klanten je minder snel vinden.' Bedrijven en Online Marketeers zullen er niet omheen kunnen: Google+ zal steeds meer een aanvulling worden op de huidige online marketingmix én een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.

Het kan een paar dagen duren voordat iedereen van Google plus Your World gebruik kan maken. Op dit moment zal het ook nog alleen gelden voor Engelstalige zoekopdrachten op www.google.com. Ook moet je natuurlijk een Google+ account hebben.

Inzichten en quick wins: Google Analytics User Conference 2014
20-6-2014 door Nico Maessen

Op 17 en 18 juni werd door de selecte groep door Google gecertificeerde Analytics Partners de Google Analytics User Conference (GAUC) georganiseerd. Oogst droeg bij met een aantal expert sessies en direct toepa... Lees meer...

Verslag Google Analytics Summit: Data in action
03-6-2014 door Jorn Vriend

Namens Oogst was ik vorige week in San Francisco voor de jaarlijkse Google Analytics Summit; het event waar - zoals gebruikelijk - de nieuwste productlaunches en -features worden aangekondigd, exclusief voor Go... Lees meer...

De toekomst van linkbuilding: linkbuilden zonder verwijzingen
02-6-2014 door Jordi Gomez

Links zijn nog altijd een zwaarwegende factor bij het behalen van een hoge positie in de zoekresultaten. Google streeft er echter naar om het algoritme minder afhankelijk te laten worden van links door andere s... Lees meer...

  • Deel deze pagina: