Naast de eerder beschreven cross device-metingen zet Google serieuze stappen om de totale online én offline customer journey inzichtelijk te maken. Daarnaast wordt de conversie-attributiefunctionaliteit sterk uitgebreid. Hierdoor zijn marketeers nog een stap dichter bij het bepalen van de daadwerkelijke bijdrage van marketingkanalen.

Offline_conversie_Google_Analytics

Offline conversies beter meetbaar

Een belangrijke analytics-uitdaging bleef tot nu toe het meetbaar maken van offline conversies, in het bijzonder bij retailers die zowel online als offline actief zijn of de B2B-markt waar marketeers vaak te maken hebben met relatief lange en complexe customer journeys. Door de grote verandering in de manier waarop individuele bezoekers worden gemeten, wordt het zeer binnenkort echter mogelijk om de offline interacties van bezoekers in detail kaart te brengen. Dit heeft grote gevolgen voor het verder inzichtelijk maken van de effectiviteit van individuele marketingkanalen.

Hoe werkt dit in praktijk?

Stel bijvoorbeeld dat een bezoeker online een proefrit voor een auto aanvraagt, en in de showroom een offerte laat opstellen. Door o.b.v. de eerder gebruikte ID een koppeling met het CRM te maken, kan Google Analytics de leads, prospects en sales koppelen aan de kanalen die hebben bijgedragen. Gaat de klant vervolgens over tot aankoop, dan kan op basis van diezelfde ID de status in Analytics worden bijgewerkt zodat de verkoop van de auto gekoppeld wordt aan de online proefrit en de marketinginspanning die deze veroorzaakt heeft.

Eigen data & dimensies toevoegen

Een andere waardevolle uitbreiding is de mogelijkheid om de Analytics-data uit te breiden met eigen data. Dit betekent dat data uit bijvoorbeeld CRM- en CMS-systemen zoals geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, bedrijfsgrootte, etc., via oa csv-bestand als dimensie aan de Google Analytics-rapportages toegevoegd kunnen worden.

Kostendata beschikbaar

De koppeling met Google Adwords-kostendata is veelgebruikt in Analytics. Google Analytics biedt op korte termijn de mogelijkheid om eigen kostendata uit andere bronnen te uploaden. Zo wordt dan in detail zichtbaar wat de ROI is, gespecificeerd per attributiemodel.

What's more..

Een aantal andere nieuwe functionaliteiten op een rijtje:

  • Attributie modelling. Naast de standaard First en last click analyses, kunnen nu ook zelf ontwikkelde attributie modellen aangemaakt worden. Voorheen was deze functionaliteit alleen beschikbaar voor Premium accounts.
  • Multi Channel Funnel: 90 dagen lookback-functie. Tot nu toe was de bijdrage van marketingkanalen aan conversies over de customer journey heen tot 30 dagen terug in te zien. Deze lookback functie is nu configureerbaar, tot 90 dagen voor het moment van conversie. Dit helpt in branches waar oriëntatiepaden langer zijn, bijvoorbeeld binnen travel.
  • Multi Channel Funnel groupings zijn eindelijk deelbaar. Het zelf grouperen van kanalen is cruciaal om een Multi Channel Funnel  analyse te maken die aansluit bij de marketingdoelstellingen. Binnenkort zijn de grouperingen eindelijk deelbaar met andere gebruikers.
  • Daadwerkelijke bijdrage van kanalen bepalen. Samen met de eerder beschreven cross device meting zijn de uitbreidingen een belangrijke stap in het steeds beter inzichtelijk maken van bezoekersgedrag en het in kaart brengen van de daadwerkelijke waarde van marketinginspanningen.

Credits afbeelding: jeffalytics.com

Dit artikel verscheen ook op MarketingFacts

Oogst samen met Oxyma
21-4-2016

Met enorme trots maken we bekend dat Oogst en Oxyma samen verder gaan. We worden hiermee onderdeel van een groep die bouwt aan Nederlands eerste, volledig geïntegreerde omni-channel marketing agency. We blijven... Lees meer...

De toekomst van de Google Analytics 360 Suite
18-4-2016

Afgelopen dinsdag waren we bij Google in Londen te gast bij het officiële Google Analytics Suite 360 Launch Event. De verwachtingen van dit exclusieve event waren hoog en werden ruimschoots overtroffen. Het wer... Lees meer...

De psychologie van het online beïnvloeden
14-4-2016

95 procent van alle beslissingen nemen we onbewust. Het hebben van een standaard website, nieuwsbrief of app met doorsnee teksten en foto's is niet meer genoeg. Een goede marketeer weet dat hij het onbewus... Lees meer...

  • Deel deze pagina:
Advies nodig? Bel 020-7155220 of  Neem contact op